Lázár János: nagy alföldi vasútfejlesztés jön, felújítják a Halasi úti felüljárót és befejezik a Kada Technikumot

2024. 11. 21., 13:30
Több száz milliárd forintos vasútfejlesztést jelentett be Lázár János építési és közlekedési miniszter csütörtökön Kecskeméten. A beruházás keretében felújítják a Szeged és Cegléd között futó vasúti fővonalat, és megújul a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal is. Mintegy 15 milliárd forintból felújítják és bővítik a kecskeméti vasútállomást. Kecskeméten 2025 végére megújul a Halasi úti felüljáró, és befejezik a Kada Elek Technikum új épületegyüttesét. Jelentős útfejlesztések is jönnek, az M44 befejező szakaszát húsvétig átadják.
Fotó: Banczik Róbert
A galéria 22 képet tartalmaz

Lázár János építési és közlekedési miniszter országjárásán a vidéki nagyvárosok sorában az elsők között kereste fel Kecskemétet csütörtökön. Mintegy kétórás tárgyalást folytatott Szemereyné Pataki Klaudia polgármesterrel és a város vezető tisztségviselőivel. Lázár János delegációjában jelen volt a minisztérium összes államtitkára és helyettes államtitkára, itt volt a MÁV és a Magyar Közút vezérigazgatója is.

A tárgyalást követő sajtótájékoztatón Lázár János számos Kecskemétet és környékét érintő fejlesztésről számolt be.

A legnagyobb léptékű beruházás az Alföld történetének egyik legnagyobb vasútfejlesztése lesz, melynek keretében először a Kiskunfélegyháza-Szeged fővonal felújítása és kétpályássá bővítése kezdődhet meg 2025 végétől vagy 2026 elejétől, mintegy 175 milliárd forint értékben.

A Cegléd és Kiskunfélegyháza közti szakasz is jelentős felújításon esik majd át, ennek egyelőre a tervezése indul el 3,5 milliárd forintért.

A lajosmizsei vasútvonalon a Kecskemét-Dabas szakaszt 190 milliárd, a Dabas-Budapest szakaszt 177 milliárd forint értékben fejlesztik majd uniós és hazai forrásokból, valamint állami hitelfelvételből – mondta Lázár János.

A vasútfejlesztések kettős célt szolgálnak: egyrészt az áruszállítás körülményeinek javítását Nyugat felé, másrészt a személyszállítás és így a munkaerő-mobilitás javítását.

A vasúti fejlesztések keretében "leporolják" a kecskeméti intermodális (vasúti-autóbusz) csomópont már korábban elkészült terveit, és 2025-ben elkezdődik a vasútállomás felújítása mintegy 15 milliárd forint értékben, a MÁV saját beruházásában.

A közúti fejlesztések sorában elsőként az M44 befejező szakaszát említette Lázár János, mely, mint mondta, húsvétig elkészül. Ezzel megszakítatlan autópálya-összeköttetés létesül a főváros és Békéscsaba között, Kecskemét érintésével.

Kecskeméten három leendő útfejlesztésről számolt be, egyelőre ezek tervezését rendelte meg 500 millió forint értékben:

  • négysávosítják az 5-ös főutat a Mercedes-gyártól a városig 2,5 kilométer hosszban
  • zöldmezős beruházásként 3,5 kilométeres összekötő utat építenek az 52-es és az 54-es főút között, ezzel összekapcsolva Homokbányát a déli iparterülettel
  • négysávosítják a 44-es főutat az 5-ös főúttal való csomópontjától a 445-ös út becsatlakozásáig
Lázár János bejelentette továbbá, hogy utasította a Magyar Közutat a Halasi úti felüljáró felújítására mintegy 3,5 milliárd forint értékben. A felújítás 2025 végére elkészül.

Befejeződhet a Kada Elek Technikum is a Rudolf-laktanya területén. Eddig három épület készült el 5,5 milliárd forintból, jövőre a további három épület felújítását is befejezik. Lázár János megjegyezte, hogy országosan összesen 48 kormányzati támogatású nagyberuházás maradt torzóban, ebből 22 az oktatás és az egészségügy területét érinti, és ezek közül a legnagyobb a Kada Elek Technikum új otthonának megépítése.

A tervek között szerepel továbbá a Messzi István Sportcsarnok felújítása, bővítése is.

Lázár János méltatta Kecskemét elmúlt tíz évben végbement dinamikus fejlődését, melynek eredményeképpen Magyarország legnagyobb autóipari központjává nőtte ki magát. Hangsúlyozta, hogy minisztériuma kifejezetten jó kapcsolatot ápol a kecskeméti városvezetéssel, és elkötelezett a vidék, azon belül az Alföld és Kecskemét fejlődése iránt.

Szemereyné Pataki Klaudia polgármester is köszönetet mondott a konstruktív együttműködésért, és Kecskemét fejlődését ecsetelte.

Mint mondta, 10 évvel ezelőtt még napi 160 ezer ember ingázott a városba, ma már mintegy 300 ezer.

A kecskeméti agglomeráció pedig elérte a 400-500 ezres lélekszámot.

Szemereyné Pataki Klaudia kiemelte, hogy az elmúlt 10 évben mintegy 1500 milliárd forintnyi tőke érkezett a városba a magán- és közszektort is számításba véve.

A KTV összeállítása a Kiemelő magazin csütörtök esti adásából: