Negyedszer is csodát tett Kecskeméten a karmesterek mestere

A Hírös Agóra fenntartásában működő Kecskeméti Szimfonikus Zenekar július 28-a óta nemzetközi mesterkurzust tartott a világhírű finn karmester, Jorma Panula vezetésével. Napjaink egyik legmeghatározóbb karmester-professzora közel egy héten át 9 tehetséges dirigenssel dolgozott, munkáját asszisztensként ezúttal is korábbi tanítványa, Hollókői Huba segítette.
Fontosnak tartja, hogy tudását és tapasztalatait átadja a fiataloknak
A Kecskeméten immár negyedik alkalommal tartott karmesterkurzus szombat este gálakoncerttel ért véget, amely egyúttal a hírös város legnagyobb komolyzenei nyári rendezvénye, a Kodály Művészeti Fesztivál nyitóhangversenye is volt. Bevezetésként az est első perceiben a szervezők nevében Gyenes-Barta Gabriella többek között ezekkel a szavakkal köszöntötte a megjelenteket: „Kívánjuk, hogy a fesztivál minden pillanata legyen élmény, inspiráció és feltöltődés. Kívánjuk, hogy a Kodály Művészeti Fesztivál idei kínálata mély nyomot hagyjon a szívükben és erősítse azt a közös hitünket, hogy a művészet összeköt, felemel és gazdagít.”
Ezt követően Gulyás Dénes Kossuth- és Liszt-díjas operaénekes lépett színpadra. A programsorozat zenei házigazdája – miután ő is üdvözölte a közönséget – ünnepi beszédét így kezdte: „A tanítás azt hiszem a legszebb, legizgalmasabb munka, ha egyáltalán munkának nevezhető. A zene, de általában a művészetek esetében különösen az, hiszen egy zenemű többféle módon és művészeti meggyőződéssel szólaltatható meg és mind lehet nagyszerű. Gondoljunk csak Szvjatoszlav Richter és Glenn Gould Bach-játékának eltérő módjára vagy a Carmen nyitányára Leonard Bernstein pálcája alatt vagy Sergiu Celibidache zseniális Bruckner-értelmezésére. És mind nagyszerű, örökké maradó művészi élményt nyújt. A 2+2=4 igazsága nem feltétlenül él meg a művészetben. Ha valaki tehetséges és van művészi meggyőződése, akkor el fogom hinni neki, hogy 2+2 az 5. Persze ehhez az úgynevezett szakma tökéletes elsajátítására van szükség. Erről a folyamatról, a tanulásról, az eszközök tökéletes elsajátításáról szólt Maestro Panula mesterkurzusa.”
Az ünnepi gondolatok után Jorma Panulának – vagy ahogyan előszeretettel nevezik, a „karmesterek mesterének” – szólt a taps. Az élő legenda, a jövő héten már a 96. életévét megkezdő, fáradhatatlan karmester professzor ugyan nehézkes léptekkel közelítette meg a karmesteri pulpitust és lépett fel arra, ám miután leült az előzetesen odahelyezett székre és körbetekintett a zenekarra, majd kezét felemelve elindította a kezdő darabot, immár egy fiatalos, energikus karmestert láthattak a jelenlévők. Bartók Béla Este a székelyeknél című műve ihletett hangulatban csendült fel, akik hallották, minden bizonnyal sokáig fognak még rá emlékezni.
A koncert folytatásában a kurzus résztvevői – Amanda Kye Tan (Szingapúr), Foivos Kyriakoudis (Görögország), Paul Drouet (Franciaország), Arijus Šereckis (Litvánia), Judith Baubérot (Franciaország), Simone Cervi (Olaszország), Yuki Urushihara (Japán), Maximilian Leicher (Németország – ő péntek este el kellett, hogy utazzon, így a szombati koncerten nem tudott dirigálni) és Szűcs Dániel (Magyarország) – mutatkoztak be a kecskeméti közönségnek. A világ minden tájáról érkezett fiatal karmesterek irányításával a Kecskeméti Szimfonikus Zenekar Ludwig van Beethoven: 2. (D-dúr) szimfóniáját és Franz Schubert: 5. (B-dúr) szimfóniáját (egy-egy tételt más-más tehetség vezényelte), valamint Kodály Zoltán: Marosszéki táncait adta elő. Érdekes volt látni a dirigensek mozdulataiban Panula mester hatását: bár egy-egy zenei kérést, jelzést többen hasonló módon mutattak, ám saját karakterüket „nem tagadták meg”, így azután visszafogottabb és harsányabb, lazább és erőteljesebb karmesteri stílust egyaránt láthattak a jelenlévők. A kiváló finn dirigens ugyanis – amiként néhány évvel ezelőtt nyilatkozta – azt vallja, hogy tanítványainak önmagukat kell adniuk a zenekar előtt is: „Nem szeretem, ha egyformán vezényelnek, ha utánoznak egy-egy nagy karmestert, Karajant, Furtwänglert, Ozavát, és nincs benne a vezénylésben a személyiségük. Én mindig azt mondom nekik: ne utánozzanak senkit, nem is kell megnézni, meghallgatni, más hogyan csinálja. Kiindulási pontnak elég a partitúra, abban minden benne van.”
Kilenc ifjú karmester – kilenc életút
A pódiumra lépő dirigensekhez kiválóan viszonyultak a kecskeméti szimfonikusok. Fokozott koncentrációval figyelték a mozdulataikat, és játékukkal szépen követték a fiatal tehetségek jelzéseit, akik közül többek igen határozott elképzeléssel irányították a különböző hangszercsoportokat. Persze ha kellett, a zenekar tagjai is segítették, bátorították a karmesteri dobogóra fellépőket. A közönség is partner volt ebben az „összjátékban”, valamennyi ifjú karmester vastapsot kapott.
A negyedik alkalommal megszervezett mesterkurzus véget ért. Az egyhetes munkát Hollókői Huba így értékelte: „Idén is széleskörű volt az érdeklődés. Közel 50 jelentkezés érkezett, köztük két visszatérő résztvevő is volt (Maximilian Leicher és Yuki Urushihara már tavaly is velünk tanult). Nagy örömünkre magyar résztvevő is volt, Szűcs Dániel személyében, aki jelenleg a Vass Lajos Kórus karnagya. Idén két »korelnök« karmesterrel is egütt dolgoztunk: a litván származású, Finnországban élő és tanuló fiú, a 13 éves Arijus Šereckis volt az eddigi mesterkurzusaink legfiatalabb résztvevője, a zárókoncerten pedig Maestro Jorma Panula is – aki jövő héten tölti be a 95. életévét – színpadra állt. Ez különleges ívet adott a zárókoncertnek, ami egyben a Kodály Művészeti Fesztivál nyitókoncertje is volt. A Mester korát messze meghazudtoló intenzitással, törődéssel és érdeklődéssel foglalkozott idén is a növendékekkel, akik az oklevélkiosztás alkalmával egyöntetűen dicsérték a zenekar munkáját, illetve a Hírös Agóra szervezését.”
