Nem állították meg a folyamatban lévő Modern Városok Programjában szereplő kecskeméti fejlesztéseket

2023. 12. 05., 14:39
A Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság hétfői ülésén derült ki, hogy a Modern Városok Programjában szereplő kecskeméti megkezdett fejlesztések megvalósítása folyamatos, így például az Izsáki út (52-es főút) I. ütem kivitelezésének befejezése 2024. I. negyedévében várható, továbbá az intermodális csomópont tervezési előkészítési feladatai is haladnak tovább. Mindezt Balogh Zoltán, a polgármesteri hivatal fejlesztéspolitikai irodájának vezetője mondta, a sajtóban megjelent információkra reagálva.

A Modern Városok Program Kecskeméti fejlesztéseiről a közgyűlés számára készített beszámolót a Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság is napirendjére tűzte, ahol a polgármesteri hivatal fejlesztéspolitikai irodájának vezetője hívta fel a figyelmet a dokumentum legfontosabb részeire, illetve ennek kapcsán a sajtóban megjelent félreértelmezésekre. Balogh Zoltán hangsúlyozta, hogy egy közelmúltban megjelent kormányrendelet nyomán ugyan három kecskeméti projekt támogatási jogviszonyának megszüntetéséről rendelkezik, ugyanakkor arról nem szóltak a hírek, hogy erre Kecskemét esetében azért került sor, mert ezen jogviszonyok eredetileg olyan állami gazdasági társaságokkal kerültek létrehozásra, amelyek időközben beolvadtak a támogató, vagyis az Építési és Közlekedési Minisztériumba, ezért ezen fejlesztések ezentúl a minisztérium költségvetésében szerepelnek.

A bizottsági ülésen a Modern Városok Program végrehajtásának felülvizsgálatáról szóló kormányhatározatban foglaltak alapján hangsúlyozásra került, hogy ebben az akkor teljesen új programban Magyarország 23 akkor megyei jogú városi ranggal rendelkező települése volt érintett. A Kormány politikai pártállástól függetlenül minden megyei jogú város polgármesterével megállapodott a települések részéről meghatározott fejlesztések megvalósítása érdekében. A 2015 óta eltelt közel 8 évben több mint 2353 milliárd forint fejlesztési forrás kifizetése valósult meg, mellyel a kormányzatnak az volt a célja, hogy az ország ezen települései versenyképessége javuljon, gazdasági ereje növekedjen és Magyarország zászlóshajóiként erősítsék hazánkat.

Balogh Zoltán hangsúlyozta, hogy az elmúlt 8 év alatt Kecskeméten és az országban számos meghatározó fejlesztés valósult meg és a jelenlegi gazdaságpolitikai helyzet racionalitásán túl szükséges a program végrehajtásában mérleget vonni, az elkészült fejlesztések tükrében a települések fejlesztéspolitikai irányait felülvizsgálni. Ezen a ponton az irodavezető az Izsáki út II. üteme kapcsán hangsúlyozta, meg kellene fontolni, hogy az M5-ös autópályáról érkező forgalmat érdemes-e az 52-es belterületi szakaszára, az egykori hullám vendéglő kereszteződéséig vezetni, ahonnét a déli iparterület felé a jellemzően szűk keresztmetszetű, igen zsúfolt Könyves Kálmán és Szent László körutakon lehetséges közlekedni. A Polgármester beszámolójára hivatkozva az irodavezető felhívta a figyelmet egy még 2022-ben megjelent kormányhatározatra, melynek keretében megkezdődött az 52. sz. főutat a Halasi úttal összekötő (Homokbánya felett elhaladó), úgynevezett Alsószéktói gyűjtőút építésének előkészítése, mellyel a forgalom ezen az úton keresztül kerülne a déli iparterület felé elvezetésre, nem pedig a már említett igen terhelt körutakon.

A Modern Városok Programjával kapcsolatban általánosságban elhangzott, hogy az egyes projektek felülvizsgálatáról jelenleg az önkormányzatnak nincsenek információi, a minisztérium döntése még nem ismert. Annyi azonban ismeretes, a kormányzati cél az, hogy a folyamatban lévő beruházások befejeződjenek.

A Modern Városok Program Kecskeméti fejlesztéseiről szóló beszámolót a testület 4 igen, 3 tartózkodás mellett, ellenszavazat nélkül javasolja a közgyűlésnek elfogadásra.