Zene és matematika különleges találkozása a tanév végén

2025. 06. 26., 19:05
A tanév utolsó két próbájához kapcsolódóan kétnapos minikonferenciát és workshopot rendeztek a hétvégén a Kecskeméti Kodály Iskolában a Ma.Mu Erasmus+ projekt részeként. A program az Aurin Leánykar próbáihoz igazodott, így a zenélés és a közös gondolkodás természetes módon kapcsolódott össze. Az eseményre Pécsről, Budapestről és Szegedről érkeztek egyetemi hallgatók és pedagógusok, hogy együtt keressék a válaszokat arra, hogyan segíthetik a tanulási nehézségekkel, különösen a diszkalkuliával küzdő gyermekeket.
A galéria 4 képet tartalmaz

Az Aurin és Miraculum Alapítvány által szervezett program Pálinkás Edit projektkoordinátor és Durányik László Kodály-, Csokonai- és Prima díjas karnagy, a Kecskeméti Kodály Iskola tanára előadásaival indult, melyek során a résztvevők megismerhették a Ma.Mu projekt céljait és eredményeit, különösen azt, hogyan ismerhető fel a diszkalkulia, és hogy milyen eszközökkel támogathatók az érintett gyerekek. Szó esett a tanulási zavar tüneteiről, a felismerés lehetőségeiről, az inkluzív osztálytermi megközelítésekről, valamint a zenén alapuló játékos gyakorlatokról, amelyek segíthetnek a logikai és matematikai gondolkodás fejlesztésében.

Ma.Mu – Math and Music

Az Aurin és Miraculum Alapítvány küldetésének tartja összekötni a világot a zene nyelvén. A civil közösség a zene egyetemes nyelvét használva immár több évtizede hidat épít kultúrák között, miközben lehetőséget teremt a zenei oktatás és a közösségi kapcsolatok fejlesztésére. Így például a 2024-ben indított és a június végén záruló, a matematika és a zene világát ötvöző „Math and Music” (Ma.Mu.) című nemzetközi Erasmus+ projekt résztvevőjeként olasz, görög és észak-macedón partnerekkel olyan zenei feladatokat fejlesztettek, amelyek segítik a diszkalkuliával és enyhe autizmussal élő gyermekek matematikai és logikai készségeinek fejlődését. Ennek eredményeként pedagógusok számára készült egy gyakorlati kézikönyv és letölthető játékcsomag, melyekhez videós illusztrációk is társulnak.

Az elméleti bevezető után a résztvevők élőben is megfigyelhették a Ma.Mu játékokat az Aurin Leánykar tagjainak közreműködésével. Ezek a bemutatók remekül érzékeltették, hogyan válhat a ritmus, a dallam, a mozgás és a közös játék a matematika tanulásának izgalmas és élvezetes formájává.

A rendezvény másnapján az értékelés és hatásvizsgálat témája került előtérbe, majd minden érdeklődő kipróbálhatott néhány játékot a Ma.Mu digitális kézikönyvből. A program végén egy közös beszélgetés a tapasztalatok, a visszajelzések és a jövőbeli ötletek megosztására nyújtott lehetőséget.

„Ez a kis létszámú, de tartalmas találkozás valódi példája volt annak, amit a Ma.Mu projekt képvisel: a zene és az oktatás összekapcsolását, és olyan eszközök bemutatását, amelyekkel játékosan, mégis hatékonyan segíthetjük a diszkalkuliás gyermekeket. A közös ritmusgyakorlatok öröme, a gondolatébresztő beszélgetések és az együtt gondolkodás mind azt bizonyították: sokat tehetünk, ha nyitottak vagyunk az új megközelítésekre, és együtt keressük a megoldásokat” – foglalta össze a hétvégi rendezvény jelentőségét Pálinkás Edit.