Szeretett alma materében koncertezett Fülei Balázs
A koncert első perceiben előbb Miklósné Faragó Csilla, a Kecskeméti M. Bodon Pál Alapfokú Művészeti Iskola intézményvezetője köszöntötte a megjelenteket, majd Nemcsik Mátyás önkormányzati képviselő osztotta meg Kodály Zoltán-idézetekben gazdag ünnepi gondolatait a megjelentekkel.
Ezt követően Fülei Balázs lépett a színpadra, s ahogy azt már korábbi kecskeméti koncertjein is megtapasztalhatta a nagyérdemű, a zeneművek megszólaltatása előtt ezúttal is számos háttér-információt, zenetörténeti érdekességet osztott meg az intézmény hangversenytermét csaknem teljesen megtöltő érdeklődőkkel.
Mesélős koncertek
Fülei Balázs mindenekelőtt a hangverseny műsorválasztásának műhelytitkaiba avatta be a zeneszeretőket. „Kodály Zoltán köré fűztem föl ezt a mai műsort. Az egyik darab Kodály művei közül itt is elhangzott már, a Református Újkollégiumban az 1920-as évek végén, Bartók Béla maga játszotta ezt a művet. Ez volt a gondolati »mag«, amely köré Bartók- és Liszt-műveket tettem, tehát magyar zeneszerzők darabjait hallhatják ma este. És a téma a karácsony, de nem a megszokott módon, nem lesz Jingle Bell és csillivilli, nem lesznek égők és csengettyűk, hanem különböző karácsonyi hangulatok lesznek, mert a karácsonyhoz szerintem nemcsak az előbb említettek tartoznak, hanem olykor a magány, az elmélyült gondolkodás is.”
A rövid bevezető után Fülei Balázs az est első zeneművéről, Bartók Béla Román kolinda dallamok című kompozíciójáról beszélt. A 20 kis karácsonyi darabból álló mű születésének történetét ismertetve elmondta, hogy Bartók szenvedélyes gyűjtő volt, de nemcsak népdalokat, hanem bogarakat és növényeket is gyűjtött, Persze leginkább a népi dallamok érdekelték, különösen a váltakozó ritmusú román népzene, emiatt is kutatta és jegyezte fel a pogány szövegemlékeket is idéző, a téli napfordulóhoz kötődő kolindákat. A prózai gondolatok után Bartók darabját az ÁZI volt növendéke mély átéléssel, alázattal és magas szintű virtuozitással játszotta el.
Az est folytatásában két Kodály-mű következett, majd Liszt Ferenc tizenkét zongoradarabból álló sorozatát, a Karácsonyfa című kompozíciót szólaltatta meg Fülei Balázs. Ez utóbbiról megtudhattuk, hogy Liszt az unokájának, Daniela von Bülownak ajánlotta, első előadása 1881-ben volt családi körben. E történet kapcsán a fiatal zongoraművész szólt arról is, hogy a napjainkban ismert koncertélet nem is olyan régen még teljesen más volt. „Az, hogy valaki játszik és valaki hallgatja, aki csak úgy bejön az utcáról, ez egy viszonylag fiatal dolog a világon, nem régebbi, mint 200 éves. Azelőtt a zeneművek nagyjából azokéi voltak, akik megrendelték és meghívott vendégeikkel hallgatták a saját kastélyaikban. [...] 200 évvel ezelőtt, amikor Londonban először tartottak fizetős koncerteket, akkor azok egészen más hangulatúak voltak, mint a maiak. Körülbelül nyolc óra hosszáig tartottak, a fellépők száma meg elérte az ezret.”
A számos zenetörténeti érdekesség ismertetése után Fülei Balázs zongorajátékával is elbűvölte a közönséget. A megjelentek úgy érezték, hogy ha a 200 évvel ezelőtti szokásoknak megfelelően alakulna a koncert és csak hajnalban érne véget, akkor sem lenne szükség más előadóművészre, az ÁZI egykori diákjának játékát szívesen hallgatnák órákon át. Olyasféle élményben volt részük, mint közel 125 évvel korábban a hangversenynek helyt adó intézmény egykori igazgatójának, M. Bodon Pálnak, aki a Kecskeméti Lapok 1920. január 20-i számában Bartók Bélát így jellemezte: