Bizet-varázslat a kecskeméti szimfonikusokkal

A koncert első részében a keletkezési événél, 1855-nél nyolcvan esztendővel később, 1935-ben megjelent és bemutatott kiváló kompozíciót, Georges Bizet C-dúr szimfóniáját hallgathatta meg a nagyérdemű. A Carmen zeneszerzője elsősorban mint operakomponísta él a köztudatban, alkotói munkásságába azonban zenekari művei – szimfóniák, szvitek, nyitányok stb. – épp úgy beletartoznak, mint kamaradarabjai, dalai. C-dúr szimfóniáját mindössze néhány nappal a 17. születésnapja után, 1855-ben komponálta. Ezt követően azonban a partitúra nyolc évtizeden át a párizsi konzervatórium könyvtárában hevert. Ekkor Bizet egyik angol nyelvű életrajzírója, D. C. Parker rábukkant. Ő hívta fel rá Felix Weingartner figyelmét, aki végül is Bázelben 1935. február 26-án bemutatta a művet. A siker igen nagy volt, csakúgy mint a hétfő esti kecskeméti koncerten. A melódiákban igen gazdag mű különleges báját és kecsességét, élénk, fiatalos, élettel teli vagy épp álmodozó, melankolikus jellegét Hollókői Huba vezetésével a Kecskeméti Szimfonikus Zenekar érzékletesen tolmácsolta. Különösen – gyönyörű oboaszólójával – a második tétel sikerült emlékezetesen szépre.

A hangverseny második felében – Rogyion Scsedrin átiratában – Bizet leghíresebb művének, a Carmen című operájának közismert, fülbemászó dallamaiban gyönyörködhetett a kecskeméti közönség. A neves orosz zeneszerző eredetileg a moszkvai Bolsoj Színház részére készítette balettzenei átdolgozását, melyben új hangszínekbe öltöztetve csendülnek fel a francia komponista népszerű melódiái.
A Carmen-szvit születésének különös története
Scsedrin Carmen-szvitje a hétfő esti kecskeméti koncerten is táncosok nélkül, zenekari műként hangzott el. Az öt ütőssel kiegészített vonóskar tagjai karnagyuk egyértelmű, szuggesztív kézmozdulataira maximálisan összpontosítva a darabban rejlő számtalan színt, karaktert érzékletesen megmutatták.

Előadásuknak köszönhetően a közönség szinte a színpadon látta az opera jeleneteit: a katonák őrségváltását, a csábos cigány lány kacér táncát, a Torreádor-dalt éneklő Escamillót, a bikaviadort stb. A mű záróakkordjai után méltán szólt a közönség vastapsa, a Hírös Agóra színháztermében helyet foglaló zeneszeretők hosszas ünneplésben részesítették a kecskeméti szimfonikusok és karnagyuk emlékezetes produkcióját.