Csak oktatásra lehet használni a telefonokat az iskolákban - De hogy néz ez ki a gyakorlatban?

2024. 09. 03., 14:22
Az idei tanévtől életbe lépett rendelet szerint az iskolákban a mobileszközök használata kifejezetten az oktatói tervezett és irányított tevékenységekre korlátozódhat. A tanítási időben a diákok csakis akkor használhatják eszközeiket, amikor az a tananyaghoz kapcsolódik és a tanár ezt kifejezetten kéri vagy engedélyezi. Az új szabályozás célja, hogy egyensúly legyen a digitális eszközök oktatási célú használata és a figyelemelvonás minimalizálása között.
A galéria 14 képet tartalmaz

Az új tanév egyik legfőbb változása, hogy korlátozzák a tanulók mobiltelefon-használatát az iskolákban. Az új szabályozás célja, hogy egyensúlyt teremtsen a digitális eszközök oktatási célú használata és a figyelemelvonás minimalizálása között.

A Gróf Károlyi Sándor Technikumban már kitalálták a módszerét annak, hogyan őrizhetik biztonságosan a diákok telefonjait. Az első órát tartó tanár felveszi a gyűjtődobozokat, felviszi az órára, az óra előtt beszedi az eszközöket. Mindenkinek névre szólóan van borítékja, abba kell betenni a a telefont. Amikor vége az első órának, a tanár leviszi azokat egy zárt terembe, ahol őrzik a készülékeket.

– Az új szabályozás szerint a mobileszközöket oktatási céllal, irányítottan kell használni, ami több iskolában eddig is működött már. Sőt több intézmény valamilyen úton-módon szabályozta is a házirendjében a mobilok használatát. Az új szabály azoknak az iskoláknak jelent újdonságot, ahol még nem vezették be ezeket a korlátozásokat. Én úgy gondolom, hogy az iskolák többségében ez megtörtént, most pedig jogszabályi hátérrel is támogatják az intézkedést
— nyilatkozta a Kecskeméti Médiacentrumnak Ignácz Bence, a Kecskeméti Szakképzési Centrum főigazgatója.

A főigazgató bízik abban, hogy ezentúl valóban csak az iskolai munka támogatására használják majd a mobilokat a diákok, és a szünetekben sem az üzenetekkel, hanem egymással foglalkoznak majd.

A diákok számára lehetőséget biztosítanak az okoseszközök használatára, amikor az az oktatáshoz szükséges vagy azt kiegészíti. Például digitális tananyagok elérésére, online kutatásra vagy csoportmunkára használhatják eszközeiket a tanárok irányításával és tervezésével.

– Nincs megtiltva a tanítási napok során a digitális eszközhasználat. Ez eddig is elvárás volt és továbbra is előnyben részesítjük. A szakmai vizsgákon már interaktív vizsgán, elektronikusan töltik ki a teszteket a vizsgázók,  nekünk pedig feladatunk, hogy felkészítsük őket erre. Ezért az elektronikus számonkérés, a kvízek kitöltése, a csoportmunkában való felhasználása vagy a digitális prezentáció készítése, bemutatása továbbra is része marad az oktatásnak. Az új szabályozás is támogatja, hogy olyan munkaerőt, olyan fiatalokat bocsássunk útnak, akik felelősen tudják használni a mobileszközöket, a digitális korszak adta előnyöket, ismerik azok hátrányait, kritikusan tudják kezelni az információkat és ennek a használati feltételeit
— vélekedik Ignácz Bence.

A mobileszközök használatát több esetekben is engedélyezik az iskolákban. Például:

•        Digitális tananyagok elérése a KRÉTA rendszeren keresztül

•        Online kutatómunka végzése projektekhez

•        Együttműködési platformok használata csoportmunkához

•        Oktatási alkalmazások használata készségfejlesztéshez

•        Digitális prezentációk készítése és bemutatása

•        Emellett természetesen egészségügyi vagy egyéb indokolt esetekben is engedélyezett a használat. Minden esetben az oktató irányításával és jóváhagyásával történik az eszközhasználat.

– Ez a megközelítés tökéletesen illeszkedik a szakképzés átfogó digitalizációs stratégiájához. Célunk, hogy diákjainkat felkészítsük a digitális munkaerőpiac kihívásaira. A mobileszközök konstruktív, oktatói irányítással történő használatának ösztönzésével fejlesztjük a diákok digitális kompetenciáit, kritikus gondolkodását és problémamegoldó készségeit. Ez összhangban van azzal a törekvésünkkel, hogy modern, a munkaerőpiac igényeinek megfelelő képzést nyújtsunk. A tanórákon történő célzott eszközhasználat segít abban, hogy a diákok megtanulják az okoseszközöket hatékonyan és felelősségteljesen használni munkavégzésre és tanulásra
— mondta a főigazgató.

Ignácz Bence bízik abban, hogy mind a diákok, mind a tanárok elfogadják és támogatják majd ezt az új megközelítést. Természetesen folyamatosan figyelemmel kísérik a visszajelzéseket, és szükség esetén finomítják a házirendet.