Hidrogén meghajtású buszokat is tesztelhetnek Kecskeméten

2023. 06. 22., 14:30
Modern, alacsony károsanyag kibocsátású dízel buszok beszerzését, valamint hidrogén meghajtású csuklósbuszok tesztelést tervezi Kecskemét önkormányzata. Az újabb járművek beszerzésére a meglévő, üzemidejük végén járó Mercedes hibrid buszok cseréje miatt van szükség. A ma elfogadott szakmai előkészítő anyag nem egy végleges döntést jelent, és egyelőre a korábban tervezett elektromos járművek beszerzését sem vette le napirendről az önkormányzat.

A KeKo, a polgármesteri hivatal és több felkért szakember bevonásával készült el az a szakmai anyag, amely a Kecskemét útjain futó 25, életkora végén járó hibrid Mercedes busz cseréjét készíti elő. A koncepció részletesen ismerteti a város előtt álló lehetőségeket, így az elektromos, a hidrogén meghajtású, illetve a modern dízel buszok beszerzésének lehetőségét is.

Az előterjesztés szerint 4 év alatt 17 modern dízel, 10 darab szóló és 2 darab hidrogén meghajtású járművet szereznének be.

A szakemberek véleménye alapján az előterjesztő dr. Homoki Tamás alpolgármester a modern, 1-2 százalékos károsanyag kibocsátású dízel buszok valamint teszt jelleggel a 2 darab hidrogén meghajtású jármű beszerzésé mellett érvelt.

- Az elektromos buszokat naponta többször kell tölteni. Nagyobb tároló kapacitásra van szükségük. Ráadásul az akkumulátoraikat 4-5 évente le kell cserélni, ennek költsége pedig annyi, mint egy modern dízel busz – fogalmazott dr. Homoki Tamás alpolgármester, aki hozzá tette azt is, hogy most úgy tűnik a hidrogén meghajtásnak lehet nagyobb jövője.
— fogalmazott hozzászólásában dr. Homoki Tamás.

Az ellenzéki baloldali képviselők felszólalásaikban számonkérték a városvezetést, amiért szerintük lemondtak a korábban egységes megalkotott klíma akciótervben is szereplő elektromos buszokról és több évre elköteleződnek a dízel meghatású járművek mellett, lemondva a tiszta, megújuló energiáról.

A Fideszes képviselők hozzászólásaikban cáfolták az elköteleződést, Nemcsik Mátyás szerint, az önkormányzat szinte minden döntése hosszú távú elköteleződéssel jár, Leviczky Cirill pedig azt hangsúlyozta, hogy most nem lehet letenni a voksot egyik megoldás mellett sem, a későbbi döntések az élethez tudnak majd igazodni.

Dr. Homoki Tamás alpolgármester az ellenzéki kritikákra reagálva hangsúlyozta azt is, hogy az elektromos buszokat 150 kilométer után tankolni kell, ezek olyan városokban jelenthetnek megoldást, mint például Debrecen, ahol trolik működnek, vagyis az elektromos töltés lehetősége könnyebben oldható meg. A szakmai anyagot végül 12 igen és 7 tartózkodás mellett fogadta el a közgyűlés.