Jóval kevesebben dolgoznak az Izsáki úton, mint amennyit ígért a kivitelező
Másfél hete jelentős változás történt az Izsáki út használhatóságában. Mint ismert, tavaly nyáron kezdődött meg a négynyomúsítás az 52-es út városi szakaszán, a Katona József Gimnázium és a Vízmű utca között. Kezdetben félpályás útlezárások mellett haladt a munka, majd idén június 19-től olyan fázisba ért a kivitelezés, hogy a vállalkozó teljes szélességében lezárta az érintett szakaszt – bizonyos etaponként meghagyva az útvonalon található létesítmények, lakóházak, szolgáltatók, intézmények, vállalkozások megközelíthetőségét.
S bár a lezárás startját úgy időzítették, hogy a jelentős plusz forgalmi terheléssel járó iskolaszezon már véget ért, az egész város megszenvedi ennek a fő közlekedési verőérnek az elzáródását. Hiába megközelíthetők ugyanis az útvonalon található objektumok, az akadályoztatottság, az alternatív útvonalak leterheltségének növekedése tapintható.
Sokan úgy vélik – köztük a lezárt szakaszon működő vállalkozások képviselői –, hogy hiába a teljes lezárás, nem látszik akkora ütemű munkavégzés, mint ami indokolná az ilyen szintű beavatkozást a város vérkeringésébe. Ennek hatása azonnal megjelent a Facebookon is. Ki-ki vérmérséklete szerint bírálja a lezárást, miközben a józanabb internetezők csitítgatják őket, felismerve a beruházás fontosságát, későbbi pozitív hatásait.
Szemereyné Pataki Klaudia ennek eredményéről már a múlt heti közgyűlésen szerette volna tájékoztatni a képviselőket. Mivel azonban a kivitelezőtől semmilyen válasz nem érkezett, a polgármester másnap felkereste az építést megrendelő, s azt közvetlenül felügyelő Építési és Közlekedési Minisztérium útépítési beruházások támogatásáért felelős helyettes államtitkárát. Azért Pántya Józsefnek írt, mert az 52-es út városi szakasza is az országos hálózathoz tartozik, vagyis nem városi fenntartású út. Ezért nem a városvezetés hatáskörébe tartozik a beruházás felügyelete és irányítása. Szemereyné Pataki Klaudia hangsúlyozta, ettől eltekintve természetesen közbenjár, amiben tud, mindent elkövet a kivitelezéssel kapcsolatos városi, lakossági érdekek érvényesítésére.
Fenti kérdésére a polgármester június 23-án, pénteken azt a választ kapta a minisztériumból, hogy a kivitelező a szerződése alapján gyakorlatilag nem adhat információt a projekt állásáról. Ugyanakkor a munkálatokat megrendelő minisztérium a lehető leghamarabb igyekszik a felmerült kérdésekre felelni.
Pántya József helyettes államtitkár leveléből kiderült, a minisztérium felszólította a Hazai Építőgép Társulás Zrt.-t, hogy „a lezárással érintett területen a lehető legnagyobb arányban történjen munkavégzés, továbbá többletkapacitás bevonásával, munkaidő meghosszabbításával, hétvégi munkavégzés elrendelésével, további intézkedések bevezetésével tegyen meg mindent a fokozott munkavégzés érdekében.”
Ennek megfelelően a kivitelező a június 26. és július 2. közötti időszakra több mint 150 fő műszaki, szerelési és fizikai dolgozó, plusz vezetőjével együtt 23 tehergépkocsi és 28 munkagép jelenlétét prognosztizálta. Mint a helyettes államtitkár leírta, ez a kontingens elsősorban közműkiváltásokkal, közvilágítási és jelzőlámpákkal, geodéziai munkákkal, talajkezeléssel, burkolat- és szegélybontással, térkő- és szegélyépítéssel, szivárgó-, kerékpárút- és járdaépítéssel foglalkozik döntően a héten.
Tegnap végigjártuk a teljes lezárt szakaszt, megnéztük, ehhez képest mekkora emberi és gépi erővel vonult fel a vállalkozó.
„Felmérésünk” természetesen nem láthatott rá a teljes munkafolyamatra – kieshettek a látókörünkből például bizonyos háttérmunkák vagy épp akkor mozgó teherautók –, de a közölt adatok és a látottak között akkor is döntő különbség mutatkozik.
Csak remélni tudjuk, hogy a lezárás tervezett, augusztus 25-i végéig az összes tervezett munkát el tudják majd végezni. A Kecskeméti Televízió levélben megkereste a minisztériumot annak érdekében, hogy a lezárt útszakaszon fotókat és videókat készíthessen, és bemutathassa a lakosságnak, milyen munkálatok zajlanak pontosan.