Magyar mesterek francia nyomvonalakon - Kiállítás nyílt a Bozsó Gyűjteményben

2023. 03. 23., 13:27
A 38. Kecskeméti Tavaszi Fesztivál eseményeként rendezett kiállítást a Bozsó Gyűjtemény a festőművész- restaurátor Kemény Gyula magángyűjteményének válogatott darabjaiból. A tárlat a 20. század első felében érvényesülő francia hatásokat mutatja be a magyar festők válogatott munkáinak segítségével.
Fotó: Tóth Enikő
A galéria 42 képet tartalmaz

Kemény Gyula műgyűjtő 20. századi magyar képzőművészeti gyűjteményének meghatározó egysége a francia hatásokat mutató kollekció. A Bozsó Gyűjteményben most bemutatott válogatás nagyon jó keresztmetszetet ad a modern francia festészet magyarországi hatásairól, amelyek több ütemben érték el az országot.

Az előző századforduló környékén szinte alig volt olyan jelentős magyar festő, aki hosszabb-rövidebb időt ne töltött volna Párizs minden újdonságra nyitott, pezsgő miliőjében, az aktuális festészeti irányzatokkal ismerkedve, azokat különféle neves szabadiskolákban elsajátítva, vagy a múzeumok, szalonok gazdag anyagát elmélyülten tanulmányozva. Ez a hatás az I. világháború kitöréséig töretlen és egyenes vonalú volt, és született egy újabb lendületes időszak a két háború között is.

Kemény Gyula gyűjteményében a francia kapcsolat első jelentős darabjai a nagybányai modernek és a Nyolcak festőcsoport köreiből származnak. A Nagybányáról érkező Glatz Oszkár, vagy a Nagybányáról tanítványaival a Kecskeméti Művésztelepen letelepedő Iványi-Grünwald Béla, továbbá Perlrott Csaba Vilmos munkái jellegzetes példái a francia hatásoknak.

A francia Vadak nyomdokain jár Ziffer Sándor művészete, és ide sorolható Boromisza Tibor kiváló arcképe is, amelyen jól felismerhetők Matisse portréinak jellegzetességei. De láthatunk példát a tárlaton a cézanne-i hatásokra Czigány Dezső,  Márffy Ödön vagy Berény Róbert esetében, a kubizmus jellegzetességeire Kmetty Jánosnál, vagy az absztrakció iránti kifejezett hajlamra is Farkas István nagy hatású képén.

A tárlaton feltűnnek az avantgarde térnyerésének hazai példái Gábor Jenőnél vagy Perlrott Csaba Vilmosnál, a tárlat anyagát záró darabok pedig az 1964-től Párizsban élő, a hiperrealizmus európai rangú képviselőjének számító Csernus Tibor képei.

A tárlat anyagát dr. Nátyi Róbert művészettörténész, a Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Karának dékánja mutatta be a közönségnek. A kiállítás május 7-ig látogatható a Bozsó Gyűjtemény nyitvatartási idejében.

A tárlatról a KTV kulturális magazinműsora, a Múzsa keddi adásában szólunk bővebben.