Mi folyik az Izsáki úton? – A Bácsvíz-vezérrel néztük meg a munkálatokat
A hetényegyházi bekötőút építésével párhuzamosan nagyban zajlik az 52-es út városi szakaszának négynyomúsítása is, a Vízmű utca és a nagykörút közötti részen. Utóbbi természetesen a város lakóinak életére e pillanatban sokkal nagyobb hatást gyakorol, hiszen ezen a nyáron az Izsáki és Dózsa György út itt csak korlátozottan használható. Ennek oka pedig nem más, mint hogy az őszi iskolakezdésre a közlekedők már csak kisebb akadályoztatással használhassák az útvonalat.
S mivel az út jelenleg csak szakaszokban használható, június 19-e óta sokkal kevesebben járnak arra. Tulajdonképpen csak azok látják, mi történik a beruházás jelenlegi fázisában, akik kimondottan az ottani célokat keresik fel – a nagy átmenő forgalom megszűnt a munkálatok miatt.
Ezúttal az építkezés kiegészítő feladatait ellátó BÁCSVÍZ Zrt. elnök-vezérigazgatójával, Kurdi Viktorral látogattuk meg a helyszínt, hogy pillanatfelvételnyi képet kapjunk az ott zajló folyamatokról.
Csütörtöki ottjártunkkor a munkaterület teljes hosszán aktív munkavégzést tapasztaltunk. A Katona gimnáziumnál szélesítették az Árpád körutat, építették a buszmegállót, a járdát, innentől a vasúti átjáróig készültek az útbecsatlakozások. Az Olimpia utcánál már látható volt a megújuló, nagyobb körforgalom sziluettje, s készült a Sport utcai vadonatúj körforgalom is. A kettő között, kifelé haladva a jobb oldalon pedig már az aszfaltkötőréteget terítették, csakúgy, mint a GAMF előtti részen, egészen a Dr. Szobonya Zoltán utcáig, sőt tovább, már a kis-TESCO előtt jártak. Itt, a Könyves Kálmán körútig tartó etapon az új járda földmunkái is zajlottak, a Vízműutcában pedig az 1,2 méteres keresztmetszetű csapadékvíz-elvezető hálózati részt építették.
S mivel a fejlesztés kihat a csatlakozó útvonalakra is, a Petőfi utcán éppen gázvezetéket váltottak ki, a vasúti átjárónál a jelzőlámpát szerelték. Az egyéb közművi munkák – például az elektromosáram-, a telefon-, az internet- stb. szolgáltatók tevékenysége – mellett az egyik legnagyobb feladat a Bácsvíz Zrt.-re hárul, akik a teljes területen összesen nyolc helyen végeztek, végeznek közműkiváltást.
Kitért arra: a közműkiváltásra azért van szükség, hogy az esetünkben sokszor 50-60 éves azbeszt-cement vízvezetékek ne veszélyeztessék a vadonatúj létesítményt. – Ha egy ilyen 6 bar nyomással működő vezeték esetleg eltörik, akkor bizony sokszor az utat is fel kell bontani. Ezért ahol csak tehettük, sokkal rugalmasabb, korszerűbb, gömbgrafitos öntöttvas anyagú csövekre cseréltük a meglévőket, ahol pedig a felszín adottságai miatt nem lehetett lejutni ezekhez, ott csőbéléssel újítottuk fel és tettük biztonságosabbá a vezetékeket. Így a teljes hosszon sokkal kevesebb olyan szakasz marad végül, ahol még a régi vezeték üzemel tovább. Azon vagyunk, hogy a lehetőségekhez mérten későbbiekben ezeket is korszerűsíthessük. Ha pedig mégis csőtöréssel szembesülünk – ez sosem zárható ki –, akkor azt úgy hárítjuk el, hogy mindent megteszünk a természeti és anyagi értékek védelme érdekében – közölte.
Bejárásunk során az aszfaltozógépek, markolók, úthengerek, teherautók, útépítőmukások között szinte minden második járműként jöttek-mentek az utcáinkból is jól ismert bácsvizes furgonok, melyek az út mentén szolgálták ki a nagy gödrökben és körülöttük tevékenykedő szakembereket. A Petőfi utcán éppen csövet béleltek, a Campusnál pedig az ideiglenes vízellátásról álltak át a már elkészült, új csővezeték által kiszolgált, ahogy ott mondták: „élő” ívóvízellátásra. – Ennek a hétnek az egyik fő feladata, hogy az elkészült részeken az érintett fogyasztóknál visszaállítsuk a végleges szolgáltatást. A régi csöveket eltávolítottuk, helyükre kerültek az újak, elvégeztük a fertőtlenítést, s miután megjött a laborból az ivóvízminőségi követelményeknek megfelelő vízminta eredménye, most már az ideiglenes helyett az új közmű látja el újra a vízellátást – fogalmazott Kurdi Viktor.
– Az ütemtervhez képest gyakorlatilag jó háromhetes előnyben vagyunk – emelte ki az elnök-vezérigazgató. – A teljes, nyolcszakaszos feladattal augusztus 31-ére kellene végeznünk, de most, július második felére már a munkák mintegy háromnegyedét letudtuk. Pedig elképzelhető, hogy ebben a nagy melegben milyen lehet ezt a nehéz fizikai munkát végezni a tűző napon, ahol a víz is csak talajvíz formájában van jelen, és inkább csak a feladat ellátását nehezíti. Mégis mindent megteszünk, hogy a hátralévő tennivaló minél hamarabb elkészüljön. Szerencsére ezt járókelők és a lakosság is érzékeli, innen is nagyon köszönöm, köszönjük nekik az együttérzést, a támogatást, amit a kollégáink irányába tanúsítanak! Úgy érzem, a legtöbben megértik, hogy ez mekkora kihívás, ami sok áldozathozatalt igényel. Megéri azonban türelmesnek lenni, hiszen a nehézség egyben lehetőség is: azt eredményezi majd, hogy a vízellátás műszaki színvonala és a hálózati vesztesség is kedvezőbb képet fog mutatni. Arról nem is beszélve, hogy az útvonal megújulása – a most zajló és várható többi útépítéssel együtt – milyen előnyöket jelent majd a város közlekedése számára.