Mi folyik az Izsáki úton? – A Bácsvíz-vezérrel néztük meg a munkálatokat

2023. 07. 21., 12:29
Kánikula ide vagy oda, az Izsáki úti felújítás teljes szakaszán nagy erőkkel dolgoznak ezekben a napokban is. Útépítők, gáz- és vízművesek, villanyászok lepik el a lezárt rész teljes hosszát. Mint mindig, a hatékony munka egyik kulcsa most is az, hogy a közműkiváltások milyen ütemben haladnak a konkrét útépítéssel párhuzamosan, de inkább egy lépéssel előrébb járva. Kurdi Viktorral, a Bácsvíz első emberével most leginkább ebből a szempontból néztük meg a helyszínt.
Fotó: Banczik Róbert
A galéria 12 képet tartalmaz

A hetényegyházi bekötőút építésével párhuzamosan nagyban zajlik az 52-es út városi szakaszának négynyomúsítása is, a Vízmű utca és a nagykörút közötti részen. Utóbbi természetesen a város lakóinak életére e pillanatban sokkal nagyobb hatást gyakorol, hiszen ezen a nyáron az Izsáki és Dózsa György út itt csak korlátozottan használható. Ennek oka pedig nem más, mint hogy az őszi iskolakezdésre a közlekedők már csak kisebb akadályoztatással használhassák az útvonalat.

Az aszfaltkötőréteg terítésével csütörtökön már a Bácsvíz előtt járt a kivitelező, a Hazai Építőgép Társulás Zrt. (Fotó: Banczik Róbert)

S mivel az út jelenleg csak szakaszokban használható, június 19-e óta sokkal kevesebben járnak arra. Tulajdonképpen csak azok látják, mi történik a beruházás jelenlegi fázisában, akik kimondottan az ottani célokat keresik fel – a nagy átmenő forgalom megszűnt a munkálatok miatt.

Egy ilyen volumenű fejlesztésnél mindig nehéz a befejezés pontos végét megmondani, de a legutolsó információk szerint a teljes lezárás augusztus 25-én megszűnik, ekkorra az egyenes szakaszokon a forgalom akadálytalanul haladhat majd 2x2 sávon, némi korlátozásra már csak a csomópontokban kell számítani. De az alternatív útvonalak mostani terheléséből mindenképp újra átvesz majd az Izsáki–Dózsa György út.

Ezúttal az építkezés kiegészítő feladatait ellátó BÁCSVÍZ Zrt. elnök-vezérigazgatójával, Kurdi Viktorral látogattuk meg a helyszínt, hogy pillanatfelvételnyi képet kapjunk az ott zajló folyamatokról.

Kurdi Viktor, a Bácsvíz Zrt. elnök-vezérigazgatója (jobbról) és Kriston Ádám műszaki igazgató (Fotó: Banczik Róbert)

Csütörtöki ottjártunkkor a munkaterület teljes hosszán aktív munkavégzést tapasztaltunk. A Katona gimnáziumnál szélesítették az Árpád körutat, építették a buszmegállót, a járdát, innentől a vasúti átjáróig készültek az útbecsatlakozások. Az Olimpia utcánál már látható volt a megújuló, nagyobb körforgalom sziluettje, s készült a Sport utcai vadonatúj körforgalom is. A kettő között, kifelé haladva a jobb oldalon pedig már az aszfaltkötőréteget terítették, csakúgy, mint a GAMF előtti részen, egészen a Dr. Szobonya Zoltán utcáig, sőt tovább, már a kis-TESCO előtt jártak. Itt, a Könyves Kálmán körútig tartó etapon az új járda földmunkái is zajlottak, a Vízműutcában pedig az 1,2 méteres keresztmetszetű csapadékvíz-elvezető hálózati részt építették.

Járda- és szegélyépítési munkák a kis-TESCO előtti részen (Fotó: Banczik Róbert)

S mivel a fejlesztés kihat a csatlakozó útvonalakra is, a Petőfi utcán éppen gázvezetéket váltottak ki, a vasúti átjárónál a jelzőlámpát szerelték. Az egyéb közművi munkák – például az elektromosáram-, a telefon-, az internet- stb. szolgáltatók tevékenysége – mellett az egyik legnagyobb feladat a Bácsvíz Zrt.-re hárul, akik a teljes területen összesen nyolc helyen végeztek, végeznek közműkiváltást.

– Rendkívül bonyolult feladat városi környezetben egy ekkora munkahalmazt összehangolni, elvégezni. A sokféle társközműnek – ivó-, csapadék- és szennyvízvezetékeknek, erős és gyengeáramú kábeleknek, gáznak, távhőnek – mindnek megvannak a fektetési szabályai, sajátosságai, védőtávolsága, mélységi előírásai stb. Ezt mind figyelembe véve kellett megszerveznünk cégünk projekthez tartozó közműkiváltási munkáit
— mutatott rá Kurdi Viktor.

Kitért arra: a közműkiváltásra azért van szükség, hogy az esetünkben sokszor 50-60 éves azbeszt-cement vízvezetékek ne veszélyeztessék a vadonatúj létesítményt. – Ha egy ilyen 6 bar nyomással működő vezeték esetleg eltörik, akkor bizony sokszor az utat is fel kell bontani. Ezért ahol csak tehettük, sokkal rugalmasabb, korszerűbb, gömbgrafitos öntöttvas anyagú csövekre cseréltük a meglévőket, ahol pedig a felszín adottságai miatt nem lehetett lejutni ezekhez, ott csőbéléssel újítottuk fel és tettük biztonságosabbá a vezetékeket. Így a teljes hosszon sokkal kevesebb olyan szakasz marad végül, ahol még a régi vezeték üzemel tovább. Azon vagyunk, hogy a lehetőségekhez mérten későbbiekben ezeket is korszerűsíthessük. Ha pedig mégis csőtöréssel szembesülünk – ez sosem zárható ki –, akkor azt úgy hárítjuk el, hogy mindent megteszünk a természeti és anyagi értékek védelme érdekében – közölte.

A csőbélést forró gőzzel rögzítik a régi vezetékek belső felületére (Fotó: Banczik Róbert)

Bejárásunk során az aszfaltozógépek, markolók, úthengerek, teherautók, útépítőmukások között szinte minden második járműként jöttek-mentek az utcáinkból is jól ismert bácsvizes furgonok, melyek az út mentén szolgálták ki a nagy gödrökben és körülöttük tevékenykedő szakembereket. A Petőfi utcán éppen csövet béleltek, a Campusnál pedig az ideiglenes vízellátásról álltak át a már elkészült, új csővezeték által kiszolgált, ahogy ott mondták: „élő” ívóvízellátásra. – Ennek a hétnek az egyik fő feladata, hogy az elkészült részeken az érintett fogyasztóknál visszaállítsuk a végleges szolgáltatást. A régi csöveket eltávolítottuk, helyükre kerültek az újak, elvégeztük a fertőtlenítést, s miután megjött a laborból az ivóvízminőségi követelményeknek megfelelő vízminta eredménye, most már az ideiglenes helyett az új közmű látja el újra a vízellátást – fogalmazott Kurdi Viktor.

Mint elmondta, az összesen nyolc szakaszból immár hattal végeztek, egy most van folyamatban, az utolsó, 140 méteres szakasz pedig a Vízmű utcától az Izsákin kifelé még ezután kezdődik.
A régi (balról, a szürke) és a már kiváltott új (jobbról, a kék) szakasz találkozása a Campus előtt (Fotó: Banczik Róbert)

– Az ütemtervhez képest gyakorlatilag jó háromhetes előnyben vagyunk – emelte ki az elnök-vezérigazgató. – A teljes, nyolcszakaszos feladattal augusztus 31-ére kellene végeznünk, de most, július második felére már a munkák mintegy háromnegyedét letudtuk. Pedig elképzelhető, hogy ebben a nagy melegben milyen lehet ezt a nehéz fizikai munkát végezni a tűző napon, ahol a víz is csak talajvíz formájában van jelen, és inkább csak a feladat ellátását nehezíti. Mégis mindent megteszünk, hogy a hátralévő tennivaló minél hamarabb elkészüljön. Szerencsére ezt járókelők és a lakosság is érzékeli, innen is nagyon köszönöm, köszönjük nekik az együttérzést, a támogatást, amit a kollégáink irányába tanúsítanak! Úgy érzem, a legtöbben megértik, hogy ez mekkora kihívás, ami sok áldozathozatalt igényel. Megéri azonban türelmesnek lenni, hiszen a nehézség egyben lehetőség is: azt eredményezi majd, hogy a vízellátás műszaki színvonala és a hálózati vesztesség is kedvezőbb képet fog mutatni. Arról nem is beszélve, hogy az útvonal megújulása – a most zajló és várható többi útépítéssel együtt – milyen előnyöket jelent majd a város közlekedése számára.

Kapcsolódó cikk