Papp Elek latin-amerikai fotóiból nyílt kiállítás a Fotográfiai Múzeumban

Mint Papp Elek portálunknak elmondta, egyéni kiállításai alkalmából látogatott el a három országba, és ha már ott járt, fotókon is megörökítette ezt a számunkra egzotikus világot. Tudatosan készítette és válogatta össze a képeket egy kiállítási anyaggá.

Elsőként Mexikóban járt 2004-ben, majd hosszabb kihagyás után Chile következett 2019-ben, végül Kuba 2022-ben. A munkásságára elsősorban jellemző fekete-fehér fotók helyett ezúttal színes fotókat készített, hiszen ezek tükrözik vissza és fejezik ki legjobban az élénk színekben pompázó latin-amerikai világot – magyarázta a fotóművész.

A szép számban megjelent közönséget Baki Péter, a Magyar Fotográfiai Múzeum igazgatója köszöntötte, majd dr. Pólyi Csaba nyugalmazott brazíliai nagykövet idézte fel személyes emlékeit a képek születésének körülményeiről, hiszen ő kísérte és segítette Papp Eleket három útja során, mikor az adott országokban teljesített diplomáciai szolgálatot.

A kiállítást L. Simon László József Attila-díjas költő, író nyitotta meg, aki jó ismerője Papp Elek munkásságának, többek között szerkesztője volt a fotós Ceglédről és Nagykőrösről szóló két fotóalbumának.

"Fényképezni annyi, mint részesévé válni valaki (vagy valami) halandóságának, sebezhetőségének, változékonyságának. Minden fénykép – éppen, mert kihasítja és megdermeszti a pillanatot – az idő mindent fölemésztő kérlelhetetlenségéről tanúskodik" – idézte Susan Sontag amerikai írót, akivel azonban részben vitatkozott, hiszen mint mondta, Papp Elek fotói a latin-amerikai világ változatlanságáról is tanúskodnak.

A kiállítási anyagban erős vonalat képviselő portrék értékeléséhez L. Simon László a legendás francia filmrendező, Jean-Luc Godard megállapítását hívta segítségül: "Amikor arcot fotózol, a mögötte lévő lelket fényképezed." Papp Elek portréfotóin valóban átsüt a mexikói, kubai, chilei emberek lelke, belső élete.

Papp Elek (1965) Balogh Rudolf-díjas fotóművész neve napjainkban külföldön talán ismertebben cseng, mint Magyarországon. Mérnöki végzettségét és szemléletmódját szinte egyedülálló módon tudja hasznosítani és kamatoztatni fotográfiái készítése, kidolgozása során. Szakmai tevékenységének első évtizedeiben nagy hatással volt rá a két világháború közötti úgynevezett magyaros stílusú fotográfia, elsősorban Tóth István fotóművész munkásságán keresztül. Az elmúlt évek során kialakított sajátos, csak rá jellemző látásmód a közönség részéről igen sikeresnek bizonyult – olvasható a kiállítási tablón.
Papp Elek Latin-amerikai mozaikok című kiállítása augusztus 23-ig tekinthető meg a Magyar Fotográfiai Múzeumban vasárnap és ünnepnapok kivételével naponta 12.00 és 17.00 óra között.