Kecskemét(iek) a nagyvilágban

Programgazdag nyarat tud maga mögött dr. Kiss Katalin

2024. 09. 03., 12:01
Komoly és felelősségteljes szakmai munkával telt a nyara: júliusban Kínába utazott, ahol egy egyhetes karnagyi kurzus tanáraként és egy zenei nevelési konferencia előadójaként számítottak a segítségére, míg augusztus utolsó napjaiban Prágában járt a Kecskeméti Fesztivál Kórussal. Így azután az elmúlt 2-3 hónapban dr. Kiss Katalinnak nem sok ideje maradt a pihenésre, de mint mondta, a távol-keleti országban és a cseh fővárosban is felejthetetlen élményekkel gazdagodott.

Alig kezdődött meg július, dr. Kiss Katalin máris útnak indult, Kína gazdaságilag egyik legfejlettebb városába, a mintegy 24 milliós Sanghajba utazott. A neves kecskeméti zenepedagógus az ottani zeneművészeti egyetem meghívására látogatott el a távol-keleti országba, ahol a komoly szakmai megbecsülésnek örvendő intézmény által szervezett szemináriumon tartott mesterkurzusokat – a Sanghaj Konzervatórium az egyik legismertebb felsőoktatási rangsor, a brit Quacquarelli Symonds (QS) nemrég publikált nemzetközi szakterületi rangsorában, előadó-művészeti kategóriában a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemhez hasonlóan a világ legjobb 100 egyeteme között szerepel.

– A szervezők 7 karnagyot hívtak meg a világ minden tájáról, Európából csak engem, és valamennyien kaptunk néhány növendéket, akiket azután egy héten át tanítottunk – mondta a Hírös.hu kérdésére dr. Kiss Katalin. – Én összesen 10, tudását gyarapítani kívánó karnaggyal dolgoztam együtt. Munkámhoz komoly segítséget jelentett, hogy kiváló demonstráló együttesekkel, például a konzervatórium leánykarával, vegyes karával vagy épp a város kiemelt tehetségeit oktató iskola ifjúsági kórusával folyt a közös munka, akik előre megtanulták a zenei anyagot, velük, »rajtuk« gyakorolhattak a tanítványaim. Egy-egy mesterkurzuson egyébként jelen lehetett a szeminárium többi résztvevője is, így átlagosan 300-an hallgatták, nézték, követték figyelemmel a tanításomat. Emellett egy másik szemináriumra is elhívtak, amelyet a National Music Education Conference, azaz a Nemzeti Zenepedagógiai Konferencia keretében tartottak. Ez egy nagyon érdekes zenei neveléstudományi rendezvény volt, a legtöbb zenetanítási metódus, például a Suzuki-módszer képviselői is részt vettek rajta, a több napos program során közel száz előadó ismertette a saját teóriája lényegét. Engem is felkértek egy előadás megtartására, amelynek témájául egy eddig fel nem tárt témát választottam – értekezésem címe Kodály Zoltán holisztikus zenepedagógiai koncepciója volt. A Kodály-módszer effajta megközelítését eddig még nem igen hangsúlyozta senki, de én úgy gondolom, hogy ez talán a legfontosabb jellemzője, ezért tud szerte a világban mindmáig sikereket elérni. Számomra is érdekes volt ilyen szempontból összefoglalni a mondandómat, még engem is meglepett néhány következtetés, amire a felkészülésemkor jutottam.

Kínából hazatérve a Kecskeméti Fesztivál Kórus (is) várta dr. Kiss Katalint, az együttessel egy prágai nemzetközi fesztivál készültek, majd augusztus utolsó napjaiban autóbuszba is ültek.

– Egy német cég, a MusikReisenFaszination (MRF) által immár 15. alkalommal szervezett prágai zenei fesztiválon vettünk részt – mesélt legutóbbi útjáról dr. Kiss Katalin –, amelyen a kórusok és zenekarok az utazás és a közös éneklés örömét együtt élhették át. Prága olyan gyönyörű, hogy már csak a megtekintése miatt is érdemes felkeresni, ráadásul mi három másik kórussal, egy lengyel, egy német és egy dél-koreai énekkarral közösen a város egyik szép templomában hangversenyt is adhattunk. Külön motivációt jelentett, hogy egymást meghallgathattuk, az akusztika is nagyszerű volt, igazi öröméneklésben volt részünk. A négynapos út nagy élményt jelentett valamennyiünknek!

S hogyan tovább? Erre a kérdésre dr. Kiss Katalin elmondta, hogy szeptember végén a norvégiai Bergenbe utazik majd, ahol a Grieg Nemzetközi Kórusverseny zsűrijének munkájában vesz részt, míg október elején az Ars Nova Énekegyüttes tagjaival visszatér Kínába, egy hangversenymeghívásnak tesznek eleget.