Szemereyné Pataki Klaudia: hiszünk a hidrogénbuszok jövőjében
Egy országos pályázaton Kecskemét csaknem 550 millió forintos támogatást nyert két hidrogén üzemanyagcellás autóbusz beszerzésére, ezzel az országban a legtöbb ilyen jármű üzembe állítására nyert támogatást. A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség pályázatán a Kecskeméti Közlekedési Központ 544,3 millió forintos támogatást nyert a két járműre.
Hári Ernő, a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. ügyvezetője portálunknak elmondta, hogy a két busz beszerzésére irányuló közbeszerzési eljárás reményeik szerint már idén ősszel lezárulhat, és ezután körülbelül egy évvel, azaz 2025. augusztus-szeptember körül állhatnak forgalomba az új járművek, melyek a város teljes hálózatán közlekednek majd. Amennyiben kedvezőek lesznek a tapasztalatok az első két hidrogénbusszal, úgy további nyolc ilyen jármű beszerzésére kerülhet sor 2028-ig – tette hozzá a KeKo ügyvezetője.
Szemereyné Pataki Klaudia polgármestert szerint bár ezt nem sokan látják még, valóban nagy jövő áll a hidrogénmeghajtású buszok előtt, így a tervek szerint Kecskeméten is bekerül majd több ilyen technológiájú busz a modernizálódó flottába. Kecskeméten a Neumann János Egyetem járműmérnök szakán felhalmozott szakértelem is segíti az új technológia bevezetését és továbbfejlesztését. Mint mondta, jelen pillanatban ez a leginkább környezetkímélő és jövőbe mutató technológia.
A HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség pályázatának köszönhetően Kecskeméten két, Budapest agglomerációjában egy hidrogén üzemanyagcellás, Veszprémben pedig három akkumulátoros elektromos autóbusz állhat majd forgalomba.
A Kecskeméti Közlekedési Központ idén március 2. és április 2. között egy hónapon át már tesztelte a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség hidrogénbuszát. A jármű rendes járatot látott el, így mintegy 4 ezer kilométert tett meg.
A kecskeméti buszflotta modernizációja keretében 2028-ra a tervek szerint tízre nőhet a hidrogénmeghajtású buszok száma, amennyiben kedvezőek lesznek a tapasztalatok. Hosszútávon az a cél, hogy a város önálló hidrogéntermeléssel rendelkezzen, azaz hulladékból és szennyvízből előállítsa azt a hidrogént, amellyel saját buszait működteti.