Tavaszi hangversenyt adott a Kecskeméti Énekes Kör

2025. 03. 30., 14:31
A 40. Kecskeméti Tavaszi Fesztivál egyik utolsó hangversenyét szombat délután tartották meg a Hírös Agóra KultKaszinóban. A CANTI DI PRIMAVERA – a Tavasz dalai címmel meghirdetett koncerten a kórusmuzsika kedvelői olyan ritkábban hallható, rövidebb művekben gyönyörködhettek, melyek elsősorban a tavasz hangulatát, az újjáéledő természet szépségeit, az új élet fakadásának különböző árnyait mutatták be. Erdei Péter ezúttal is imponáló tudatossággal és hihetetlen precizitással irányította a Kecskeméti Énekes Kört, melynek tagjai látható örömmel és kifejezően énekelve szólaltatták meg a darabokat.
Fotó: Gyenes Kata
A galéria 37 képet tartalmaz

„Várunk minden zenekedvelőt következő koncertünkre, Kecskemétre, a Hírös Agóra KultKaszinóba március 29-én, szombaton 16 órára. A Tavasz különleges dalaiból válogattunk. Előadásunk a CANTI DI PRIMAVERA – A TAVASZ DALAI címet kapta, ugyanis színes, egymástól sokszor nagyon eltérő színek, hangulatok, ritmusok és éneklési stílusok jellemzik majd az előadott műveket. Számunkra is különleges műsorral készülünk, hiszen szokatlan, ritkán énekelt műveket tanított nekünk Erdei Péter karnagyunk erre az alkalomra. Azért a megszokott dallamok közül is megszólaltatunk néhányat, többek között a három éve felvett Edward Elgar: Három Mária-éneket is.” A Kecskeméti Énekes Kör ezekkel a gondolatokkal invitálta közösségi oldalán a zeneszeretőket, és akik hívó szavukra hallgattak és ellátogattak a hangversenyre, nem csalódtak, emlékezetes élményekkel gazdagodtak.

A szombat délutáni hangverseny első részében három magyar zeneszerző kórusműveit hallgathatta meg a nagyérdemű. A darabokat az emlékezés jegyében választotta Erdei Péter: a béke fontossága mellett a 225 éve született Vörösmarty Mihályra és a 80 éve elhunyt Bartók Bélára gondolhattak vissza a megjelentek. Először Tóth Péter: Da pacem, Domine (Adj békét, Uram!) című „békehimnuszát” szólaltatta meg a KÉK, mert mint amiként karnagyuk fogalmazott: „Mi, akik nem vagyunk politikusok, de érző emberek vagyunk, átérezzük azt, hogy mi minden problémát okozhat az a helyzet, amiben most Európa van, ezért mostanában legtöbb hangversenyünket egy ilyen békedallal kezdjük.” Ezt követően a Zeneakadémia egykori tanára, Mihály András két Vörösmarty-versre komponált kórusa csendült fel, majd az első blokk zárásaként Bartók Béla Legénycsúfolóját énekelték a Kecskeméti Énekes Kör hölgy tagjai.

Zenetörténeti érdekességek

Az elhangzó kórusművek előtt Erdei Péter a darabokról érdekes háttér-információkat osztott meg a jelenlévőkkel. A kiváló zenepedagógus többek között Kodály Zoltán egyik gondolatát is idézte, amelyben városunk neves szülöttje örömét fejezte ki Bartók Béla 1936-ban megjelent 27 egynemű kara kapcsán. „Bartókra is emlékezünk ebben az évben, és reményünk van arra, hogy több helyen több Bartók-mű is meg fog szólalni. Ezek a művek 1936-ban készültek és Kodálynak van egy híres mondása, ami így szól: »A magyar gyermek még nem tudja, hogy életére kiható ajándékot kapott 1936 karácsonyára.«”

A hangverseny folytatásában külföldi komponisták alkotásait énekelte a KÉK. Előbb Edward Elgar Három Mária-énekét, azután Ernst Toch Földrajzi fúgáját, valamint két amerikai zeneszerző spirituáléfeldolgozásait tolmácsolták, zongorán közreműködött Lestákné Valasek Szilvia. Mind a brit alkotó motettáinak és az afroamerikai dallamoknak bensőséges hangulatát, mind az osztrák születésű zeneszerző új zenei megközelítésű darabjának különleges atmoszféráját – Toch műve semmi másból nem állt, mint városok, térségek, továbbá egy folyó és egy tó neveiből, ezeket sorolták az énekesek négy szólamban és a fúga szabályai szerint felépülő szerkezetben – igen érzékletesen továbbította a darabokat látható örömmel éneklő kórus.

A szombat délutáni koncert záróblokkjában ismét magyar szerzők műveit hallgathatták a KultKaszínó impozáns termét csaknem teljesen megtöltő zeneszeretők. Először Kodály Zoltán rövid vegyeskarát, a Salló Pistát, azután a Kecskeméthez szintén kötődő Balogh Máté Zulu nights című szerzeményét, illetve Ligeti György népdalfeldolgozását, a Haj, ifjúságot adta elő a Kecskeméti Énekes Kör. A közönség lelkes tapsviharral fogadta a kórus produkcióját, akik ráadásszámmal, Johann Sebastian Bach-művel, a D-dúr zenekari szvitből jól ismer Air átiratával köszönték meg a megjelentek szeretetét.