Vivaldi újrakomponálva: Fesztiválzáró atmoszférakoncert Kecskemét főterén

2024. 07. 29., 14:41
A Kodály Művészeti Fesztiválok történetében immáron harmadik alkalommal látványos atmoszférakoncerttel zárult az egy héten át tartó programsorozat a Hírös Agóra rendezésében. A záró eseményen Max Richter: Vivaldi recomposed című szerzeményét játszotta a Kecskeméti Szimfonikus Zenekar, Hollókői Huba karmester irányításával. A szólista a virtuóz holland-brit hegedűművész, Daniel Rowland volt.
Fotó: Gyenes Kata
A galéria 54 képet tartalmaz

A világ legnagyobb komolyzenei eladási sikere Vivaldi: Négy évszak című hegedűverseny-ciklusa volt, amelynek egyetlen kiadása meghaladta a 3 milliós példányszámot, és ezzel minden idők legismertebb komolyzenei alkotásává emelte a barokk szerző művét.  A négy évszak valóban zseniálisan rajzolja meg minden évszak zenei karakterét, és részletei számos változatban részei a hétköznapjainknak is.  A széles körű ismertség és a filmzenéktől az esküvői zenéktől a reklámokig terjedő „túlhasználat”  azonban nem használtak  a műnek, sokak számára talán kissé unalmassá is válhatott a  Négy évszak. Ennek felismerése késztette Max Richter 1966-ban született, német származású brit zeneszerzőt, hogy újrakomponálja Vivaldi világhíres szerzeményét.

Richter zeneszerzést és zongorázást tanult az Edinburgh-i egyetemen, a Királyi Zeneakadémián, továbbá Firenzében. Tanulmányait befejezve, társalapítója volt egy kortárs klasszikus zenét játszó együttesnek, a Piano Circusnek, amelynek tíz éven át maga is tagja volt.

Max Richter 2012-ben készült el a „Vivaldi recomposed” átirattal, ami ebben az esetben a mű teljes újrakomponálását és egyben újraértelmezését jelenti. Richter az eredeti műnek nagyobb részét elhagyta, kiegészítette posztmodern és minimalista zenei elemekkel, és kétség kívül hatásos és érvényes komolyzenei remixet hozott létre a Négy évszakból.  A szerző célja volt, hogy a túlzott ismertség által kissé elhomályosított, „leharcolt” darabot új megvilágításba helyezze, és mintegy „felfrissítse, és újra megszerettesse” a közönséggel.

A vasárnap esti koncertet látva mindezt igazolva láthatjuk.  Az est szólistája Daniel Rowland, holland és brit gyökerekkel rendelkező hegedűművész volt, aki a közelmúltban vette lemezre Max Richter művét a saját zenekarával, a Stift Festival Orchestra-val. Daniel Rowland keresett hegedűvirtuóz, aki számos neves hangversenyterem közönségét meghódította már szerte a világon.  A The Guardien zenekritikusa szerint hegedűjátéka „csodálatos, és a maga finomságában elbűvölő.”

A hegedűvirtuóz maga is őszinte lelkesedéssel nyilatkozott az újragondolt Vivaldi-műről:

– Nagy öröm volt számomra Max Richter briliánsan fantáziadús, teljesen magával ragadó és addiktívan energizáló évszakait lemezre venni. Imádom, ahogy a darabban újra és újra felsejlik Vivaldi ragyogóan színes és végtelenül szuggesztív zenéje, amit Richter ugródeszkaként és inspirációként használva egy teljesen új mesterművet alkotott, amely tele van a jelenkor elektromos energiáival és csillogó hangképeivel
— mondta Daniel Rowland.

A fesztiválzáró atmoszférakoncertet baljós előjelek után mégis kegyeikbe fogadták az égiek: az időnként felerősödő széllökések okoztak ugyan némi kellemetlenséget a zenészeknek, de a szél nem vitte el a kottákat, eső nem esett, zivatarok  és villámlás sem fenyegették a rendezvényt.

Végül ismét legalább ötszáz ember hallgatta végig a bravúros szólistát és a nagy kedvvel játszó Kecskeméti Szimfonikus Zenekart, akiket a koncert végén maga a szólista, Daniel Rowland is hosszan ünnepelt. A nem feltétlenül csak avatott zeneértőkből verbuválódott közönség is elégedett volt a látottakkal-hallottakkal, hiszen ráadásra bírta az előadókat, akik a darab legvirtuózabb szólóját ismételték meg a kérésükre.

 A kecskeméti szimfonikusokat ezúttal is Hollókői Huba vezényelte.  A karmester két évvel ezelőtt, 2022 augusztusában érkezett a városba, hogy a Hírös Agóra rezidens együttesének művészeti vezetője legyen,  és azóta is tudatosan építkezik, hozza helyzetbe és állítja egyre nagyobb kihívások elé zenészeit.

 A 2024-es Kodály Művészeti Fesztivált záró atmoszféra koncertről zenei részletekkel gazdagon alátámasztott összefoglalót láthatnak az augusztus 6-i Múzsa magazinban.