Vivaldi újrakomponálva: Fesztiválzáró atmoszférakoncert Kecskemét főterén
A világ legnagyobb komolyzenei eladási sikere Vivaldi: Négy évszak című hegedűverseny-ciklusa volt, amelynek egyetlen kiadása meghaladta a 3 milliós példányszámot, és ezzel minden idők legismertebb komolyzenei alkotásává emelte a barokk szerző művét. A négy évszak valóban zseniálisan rajzolja meg minden évszak zenei karakterét, és részletei számos változatban részei a hétköznapjainknak is. A széles körű ismertség és a filmzenéktől az esküvői zenéktől a reklámokig terjedő „túlhasználat” azonban nem használtak a műnek, sokak számára talán kissé unalmassá is válhatott a Négy évszak. Ennek felismerése késztette Max Richter 1966-ban született, német származású brit zeneszerzőt, hogy újrakomponálja Vivaldi világhíres szerzeményét.
Richter zeneszerzést és zongorázást tanult az Edinburgh-i egyetemen, a Királyi Zeneakadémián, továbbá Firenzében. Tanulmányait befejezve, társalapítója volt egy kortárs klasszikus zenét játszó együttesnek, a Piano Circusnek, amelynek tíz éven át maga is tagja volt.
Max Richter 2012-ben készült el a „Vivaldi recomposed” átirattal, ami ebben az esetben a mű teljes újrakomponálását és egyben újraértelmezését jelenti. Richter az eredeti műnek nagyobb részét elhagyta, kiegészítette posztmodern és minimalista zenei elemekkel, és kétség kívül hatásos és érvényes komolyzenei remixet hozott létre a Négy évszakból. A szerző célja volt, hogy a túlzott ismertség által kissé elhomályosított, „leharcolt” darabot új megvilágításba helyezze, és mintegy „felfrissítse, és újra megszerettesse” a közönséggel.
A vasárnap esti koncertet látva mindezt igazolva láthatjuk. Az est szólistája Daniel Rowland, holland és brit gyökerekkel rendelkező hegedűművész volt, aki a közelmúltban vette lemezre Max Richter művét a saját zenekarával, a Stift Festival Orchestra-val. Daniel Rowland keresett hegedűvirtuóz, aki számos neves hangversenyterem közönségét meghódította már szerte a világon. A The Guardien zenekritikusa szerint hegedűjátéka „csodálatos, és a maga finomságában elbűvölő.”
A hegedűvirtuóz maga is őszinte lelkesedéssel nyilatkozott az újragondolt Vivaldi-műről:
A fesztiválzáró atmoszférakoncertet baljós előjelek után mégis kegyeikbe fogadták az égiek: az időnként felerősödő széllökések okoztak ugyan némi kellemetlenséget a zenészeknek, de a szél nem vitte el a kottákat, eső nem esett, zivatarok és villámlás sem fenyegették a rendezvényt.
Végül ismét legalább ötszáz ember hallgatta végig a bravúros szólistát és a nagy kedvvel játszó Kecskeméti Szimfonikus Zenekart, akiket a koncert végén maga a szólista, Daniel Rowland is hosszan ünnepelt. A nem feltétlenül csak avatott zeneértőkből verbuválódott közönség is elégedett volt a látottakkal-hallottakkal, hiszen ráadásra bírta az előadókat, akik a darab legvirtuózabb szólóját ismételték meg a kérésükre.
A kecskeméti szimfonikusokat ezúttal is Hollókői Huba vezényelte. A karmester két évvel ezelőtt, 2022 augusztusában érkezett a városba, hogy a Hírös Agóra rezidens együttesének művészeti vezetője legyen, és azóta is tudatosan építkezik, hozza helyzetbe és állítja egyre nagyobb kihívások elé zenészeit.
A 2024-es Kodály Művészeti Fesztivált záró atmoszféra koncertről zenei részletekkel gazdagon alátámasztott összefoglalót láthatnak az augusztus 6-i Múzsa magazinban.