Zenekari koncert múltidéző hangszerek bűvöletében

2024. 08. 26., 13:30
A Novum Kamarazenekar és fővárosi vendégeik, az Albinoni Kamarazenekar hangversenyét rendezték meg vasárnap kora este a Cifrapalotában. Kecskemét patinás épületének Pávás termében a megjelentek elsősorban barokk versenyművekben gyönyörködhettek. A szép számban helyet foglaló közönség a muzsika hallgatása mellett korabeli hangszerekkel is megismerkedhetett.

A koncert első perceiben a programnak helyet adó Kecskeméti Katona József Múzeum igazgatóhelyettese, Szabóné Bognár Anikó történész–néprajzkutató főmuzeológus köszöntötte a Cifrapalota Pávás termét csaknem teljesen megtöltő zeneszeretőket és a két fellépő együttes tagjait. Ezt követően a csodálatos helyszínen – a múzeumi épület legdíszesebb terme, a Kereskedelmi Kaszinó egykori díszterme nevét a mennyezetét ékesítő nyolc páváról kapta – a Novum Kamarazenekar lépett pódiumra, a kecskeméti együttes Purcell Az erélyes feleség című szvitjét szólaltatta meg.

A program folytatásában Gyalus Erika gordonkatanár és kamaraművész, a házigazda vonósok művészeti vezetője is üdvözölte a vendég muzsikusokat, és örömét fejezte ki, hogy augusztus végi közös hangversenyük immár hagyományosnak mondható. Az ünnepi gondolatok után az Albinoni Kamarazenekar előadásában Vivaldi, Bach és Albrectsberger versenyművei csendültek fel, illetve a concertók között Händel és Bach egy-egy népszerű áriája hangzott el. Az est hat szólistája sorrendben Harsányi Zsolt (fagott), Gyüre-László Réka (drámai szoprán), Botos Veronika (viola d'amoure), Hadady László (oboa d'amoure), Deme-Farkas Rita (szoprán) és Orbán János (altharsona) volt.

A fővárosból érkezett vendégművészek a koncert címéhez igazodva – Múltidéző hangszerek bűvöletében – korabeli instrumentumokon szólaltatták meg a darabokat. S mielőtt ezt tették volna, több érdekes információt is megosztottak különleges zeneszerszámaikról. A viola d’amoréről például a nagyérdemű megtudhatta, hogy a dallamhúrok mellett rezonáns húrokkal, úgynevezett együtt rezgő húrokkal is rendelkezik, s ezeknek köszönhetően a rajta megszólaló muzsika sokkal zengőbben, visszhangzóbban cseng, mint ha hegedűn játszanák, míg az oboa d'amore az oboához hasonló felépítésű, de annál egy terccel mélyebb hangolásának megfelelően kissé hosszabb. Így nemcsak gyönyörű zenei élménnyel lettek gazdagabbak a megjelentek, de zenetörténeti ismereteik is gyarapodtak. Mindezt hangos ovációval és hosszan tartó vastapssal köszönték meg. Kitartó ünneplésüknek ráadásszám lett a jutalma.