Közgyűlés - Zöld lámpa a Green & Cool Kecskemét fejlesztési koncepciónak

2023. 05. 25., 16:40
Egyhangúlag támogatta a csütörtöki közgyűlés a Green & Cool Kecskemét fejlesztési koncepciót, mely további hazai és uniós források elnyerése esetén fellendítheti Homokbánya városrész, majd potenciálisan más kecskeméti városrészek fenntartható energetikai fejlesztését.

Az előterjesztő Gaál József alpolgármester kiemelte: a koncepció szervesen illeszkedik Kecskemét városának fenntartható fejlesztésébe, melynek fókuszában többek között a körkörös gazdaság támogatása, a megújuló energiaforrások használata és a karbonlábnyom mérséklése áll.

Az alpolgármester elmondta, hogy jelen fejlesztés három lépcsőfokból állna, melynek most az első fokán vagyunk: 60.000 eurós közvetlen uniós forrásból elkészült a Green & Cool Kecskemét fejlesztési koncepció, mely elsősorban Homokbánya városrészre, és három témára összpontosít: a geotermikus hőforrások lehetséges kiaknázására, a napelem-kapacitás bővítésére, valamint az elektromobilitás fejlesztésére. Utóbbiban új elemként a hidrogénmeghajtású tömegközlekedési és szemétszállító járművek megjelenése is szerepel.

A Green & Cool Kecskemét fejlesztési koncepciót egy erre alakult konzorcium dolgozta ki a Finn Kereskedelmi Iroda vezetésével. A munka során finnországi példákat, jó gyakorlatokat is figyelembe vettek.

Amennyiben az unió elfogadja a napokban benyújtandó Green & Cool koncepciót, következő lépésként mintegy 240.000 eurós forrás pályázására nyílik lehetőség, melyből a részletes műszaki tervek és megvalósíthatósági tanulmányok készülhetnek el. Végül, harmadik etapként kerülhet sor a kivitelezésre, további jelentős pályázati források bevonásával - részletezte Gaál József.

Az ellenzék részéről dr. Vancsura István felvetette, hogy Kecskeméttől távolabb, Lakitelek-Tiszakécske-Cserkeszőlő térségében is lehetne geotermikus próbafúrásokat végezni, hiszen a technológia rendelkezésre áll arra, hogy nagy energiaveszteség nélkül Kecskemétre lehessen szállítani a forró vizet. Gaál József válaszában rámutatott arra, hogy a technológia ugyan valóban rendelkezésre áll, de nagyon költséges, kilométerenként 100 vagy akár több 100 millió forintos tétel is lehet.

A közgyűlés végül egyhangúlag támogatta a Green & Cool Kecskemét fejlesztési koncepció elfogadását.

Kapcsolódó cikk