Döntött a közgyűlés: radikálisan csökken a buszbérletek ára

2024. 02. 15., 12:50
Egyhangúlag fogadta el a közgyűlés azt az előterjesztést, amely a helyi tömegközlekedés árainak radikális csökkentésével, illetve P+R parkolók kialakításával szeretné csökkenteni a belváros gépkocsiforgalmát és ezáltal javítani a város levegőjének minőségét. A döntés legjelentősebb eleme, hogy április 1-től 100 forintra csökkennek a tanulói illetve nyugdíjas bérletek árai. A Kecskemét klímastratégiájához illeszkedő „zöld” program kapcsán hosszas vita alakult ki a közgyűlésben, de a fő célban és irányvonalban teljes volt az egyetértés.
Fotó: Banczik Róbert
A galéria 25 képet tartalmaz

Az idei év első közgyűlésének legnagyobb horderejű és szinte minden városlakót érintő előterjesztése volt a helyi tömegközlekedés feladatellátási szerződésnek módosítása. A hosszas előkészítés után megszületett szakmai anyag legfontosabb célja, hogy minél több személygépkocsi használót tereljen a helyi buszok használata felé. Ennek érdekében és a város klímastratégiájának megfelelően április 1-től radikálisan csökkennek a havi buszbérletek árai. A havi dolgozói bérlet ára 7700-ról 5000 forintra csökken, Kecskemét kártyával pedig az eddigi 6700 helyett 3500 forintot kell csak fizetni. A tanulói, illetve nyugdíjas bérletekhez pedig jelképes összegért, havi 100 forintért lehet majd hozzájutni. A menetjegyek ára nem fog változni.

Annak érdekében, hogy minél több gépkocsitulajdonos tegye le járművét a munkába járás során, még ebben az évben megépül Kecskemét első P+R parkolója Homokbánya közelében, a Kadafalvi úton, a Burger King közelében. Az 52-es főútról, illetve Ballószög, Helvécia és Kadafalva felől érkező autók fogadására 100-120 férőhelyes, bekerített, biztonsági kamerákkal ellátott ingyenesen használható terület áll majd rendelkezésre. A zúzott kővel borított várakozóhelyen hagyott gépkocsik ingyenes parkolójegye, ingyenes buszjegyként használható majd.

Az előterjesztés két legfontosabb intézkedés sorozata kapcsán Kecskemét polgármestere azt mondta, hogy a most benyújtott elképzeléseket a tavalyi év kedvező, főképp a diákok körében tapasztalt utasforgalmi adatai alapozták meg.

- A tavalyi évben döntöttünk arról, hogy egy nagyon kedvezményes bérletárat vezettünk be, ennek megfelelően láthatjuk, hogy ez kedveltté vált és megugrott az igénybe vevők száma. Átlagosan mintegy 25-30 százalékkal nőtt a helyi buszközlekedést igénybe vevők száma
— fogalmazott a napirend kapcsán Szemereyné Pataki Klaudia polgármester..

Az előterjesztés jegyző dr. Homoki Tamás alpolgármester pedig azt hangsúlyozta, hogy ezek a döntések hosszú távon kihatnak Kecskemét működésére. Az önkormányzat ugyanis klímastratégiájában célként tűzte ki a környezeti terhelés, a károsanyag kibocsájtás csökkentését ezt pedig csak úgy lehet elérni, ha minél többen leteszik a személygépkocsijukat.

- Ez egy úttörő és példamutató kezdeményezés a kecskeméti közösségi közlekedés részéről. Ugyanis a jelenlegi buszállományunknak a környezeti terhelése elenyésző ahhoz képest, amit a nagyon nagyszámú személygépkocsi forgalom generál a városban. Ahogy azt az előterjesztés is tartalmazza, 117 szerese a személygépkocsik károsanyag kibocsájtása a teljes jelenlegi buszállományhoz képest – monda hozzászólásában az alpolgármester.
— monda hozzászólásában az alpolgármester.

A baloldali képviselők az előterjesztés tartalmával alapvetően egyetértettek.

Király József azonban hiányolta az előterjesztésből a pénzügyi tervet, vagyis azt, hogy mindez mennyibe kerül a városnak.

Dr. Vancsura István pedig aggodalmának adott hangot a P+R parkolók használatával kapcsolatban, a képviselő attól tartott, hogy a terület nem lesz elég komfortos, és nem biztos, hogy sokan használják majd azt.

A válaszokból kiderült, hogy a finanszírozás kapcsán még nem jelentek meg a szükséges kormányrendeletek, ezért erről csak az év második felében lehet majd dönteni. Amennyiben nem lesz központi támogatás, akkor 350-400 milliós helyi többlet ráfordításra lehet majd szükség. De, mint Szemereyné Pataki Klaudia polgármester megjegyezte, akkora összegből ma már csak 300 méteres útszakaszt lehetne megépíteni, így viszont több ezer ember számára lesz olcsóbb a közlekedés úgy, hogy közben a város levegője is tisztább marad.

A P+R parkoló minősége kapcsán pedig az előterjesztő dr. Homoki Tamás alpolgármester úgy fogalmazott, hogy valóban nem lesz fedett és klímás, de szükség esetén bővíthető a terület és mint elhangzott ez csak egy folyamat első lépése, és a jószándékot kell látni mögötte.

Nemcsik Mátyás kormánypárti képviselő a fiatalok nevében megköszönte az április 1-től tervezett intézkedéseket, az idősek részéről pedig Lévai Jánosné tanácsnok tette meg ugyanezt, hangsúlyozva azt, hogy a 65 év felettieknek a 100 forintos összeget sem kell megfizetniük, számukra úgy mint eddig továbbra is ingyenes marad a buszon utazás, az előrehozott nyugdíjasokra vonatkozik csupán a jelképes összeg megfizetése. 

A kialakult vitában a kormánypárti dr. Fekete Gábor annyit tett hozzá, hogy a lényegében ingyenes buszbérletek bevezetésének célja a fiatalok helyben tartása is, hasonlóan a szintén idén bevezetett lakhatási támogatáshoz.

A napirendet több mint egy órás vita után egyhangúlag, vagyis 19 igen szavazattal fogadta el a közgyűlés.