Emelkedő utasszám és szolgáltatási színvonal - beszámolt a KeKo a közgyűlésnek

2025. 06. 26., 16:24
Kecskemét két év előkészítést követően 2020. január elsejével saját kezébe vette a Volántól a helyi közösségi közlekedés irányítását. A döntés mögött főként a szolgáltatás színvonalával kapcsolatos és költségelszámolási kifogások álltak. A változást az a képviselőtestületi igény is kísérte, hogy az üzemeltetéssel kapcsolatban az illetékesek öt évente számoljanak be a közgyűlés előtt – erre került sor a mai képviselő-testületi ülésen.

Az önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló közlekedésszervező társaság, a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. – közismert nevén a KeKo – működésének öt éve alatt jelentős változtatásokat hozott a helyi közösségi közlekedésbe. A területet felügyelő dr. Homoki Tamás alpolgármester az aktuális beszámolóval kapcsolatban elmondta, annak idején rekordidő, 10 hónap alatt állt fel az új rendszer, amely azonnal a Covid nehézségeivel találta szemben magát.

– Amikor ennek az akadálynak gyakorlatilag elhárultak a problémái, onnantól kezdve egy gyönyörűszép, felívelő utasszám, kilométerszám, illetve a kecskeméti közlekedőknek az elismerése is övezte a társaság működését. Kellett hozzá az, hogy Kecskemét egyre jobban megszokja a modern, biztos szolgáltatást nyújtó közösségi közlekedést, a buszokat. Nagy köszönet érte a kecskeméti lakosoknak is, akik látva a körülmények javulását, egyre inkább ezt használják
— mondta dr. Homoki Tamás alpolgármester.

Király József baloldali képviselő is dicsérte a változást, szerinte azonban az induláskor az általa megfogalmazott elvárásokhoz képest még mindig kevesen használják a városban a tömegközlekedést.

– Bár mi mindent megteszünk érte, azt hozzá kell tenni, hogy hihetetlen módon megnőtt a kilométerhossz és adott esetben a járatok sűrűsége is, egyik oldalról – tehát ennek az okait is majd lehet, hogy vizsgálni kellene szakemberekkel…
— emelte ki Király József, a Szövetség a Hírös Városért Egyesület képviselője.

Maguk a számok azt mutatják, hogy a színvonal emelkedése és a tavaly életbe léptetett bérletkedvezmények hatására 2023-ról 2024-re például 150 ezerről majd’ 230 ezerre emelkedett a megvásárolt bérletek száma, ami a 2020-as 90 ezres értékhez képest érdekes igazán. Az utasszám pedig összegészében 40 százalékkal emelkedett az eltelt időszakban.

A KeKo a minőség felett is őrködik, folyamatosan végzi a járatokat üzemeltető Inter TAN-KER Zrt. szolgáltatási színvonalának vizsgálatát. A beszámolóban leírtak szerint például a járatkimaradások, a tisztaság terén szinte maximális pontszámokat kapott partnerük.

Ezekre is támaszkodva Pászti András hunyadivárosi képviselő a korábbi Volán-érához képest sokkal jobbnak találta a mostani állapotokat a kecskeméti közösségi közlekedésben.

– Azt kell, hogy mondjam, a kettő ég és föld… És hogy a város jó döntést hozott az ügyben, hogy lett gyakorlatilag egy közlekedési cége. Folyamatosan látom a jóindulatot a cégvezetés részéről, hogy megpróbálja a városi igényeket úgymond utolérni
— hangsúlyozta Pászti András, a Fidesz-KDNP képviselője.

A továbbiakra is rendelkezik jövőképpel a KeKo, a fejlesztések nem álltak meg.

– Fontos a folyamatos fejlődés. A logisztikában a mesterséges intelligencia használatát majd folyamatosan figyeljük, és most van is egy pályázat, amit elnyert a társaság, ami az igényvezérelt szolgáltatásra vonatkozó próbaprojekt, úgyhogy ez már ebbe az irányba mozdul tovább
— mondta el Szemereyné Dr. Pataki Klaudia polgármester.

A beszámoló végül azzal zárul, hogy a bemutatott adatok, tendenciák alapján megállapítható, hogy a közösségi közlekedés 2019. évi átszervezése jó döntés volt. Egyben rámutat arra is, hogy a továbbiakban is fontos a hasonló intézkedések, fejlesztések bevezetése.