Emlékkoncert a zene világnapján
1975-ben, azaz közel 50 évvel ezelőtt minden idők egyik legismertebb hegedűművésze, Yehudi Menuhin javaslatára az UNESCO október elsejét a zene világnapjának nyilvánította. Azóta ezen a napon szerte a világban a zeneművészet legnagyobb alakjaira emlékeztető, a különböző kultúrák zenéinek jobb megismerését segítő programokat szerveznek. Ebből az alkalomból a Hírös Agóra kedd este ünnepi hangversenyre invitálta a zene barátait, amelyen a Kecskeméti Szimfonikus Zenekar működött közre.
A Hírös Agóra színháztermében megtartott koncert első perceiben Dratsay Ákos fuvolaművész köszöntötte a megjelenteket. Az est szólistája ezt követően a hangverseny előzményeiről szólt. „Körülbelül egy évvel ezelőtt kaptunk egy felkérést feleségemmel, Berényi Bea fuvolaművésszel a Hírös Agórától, hogy ezen a mai napon játsszunk el két számot, versenyművet – amelyek ma este el is fognak hangozni –, nevezetesen Vajda János és Kocsár Miklós Concertinóját. Ezek a művek nagyon kedvesek a számunkra, borzasztó boldogok voltunk, hogy a Kecskeméti Szimfonikus Zenekarral majd előadhatjuk. Sajnos, a sors máshogy rendelkezett, de úgy éreztem, hogy ezeket a műveket mégis meg kell szólaltatni. Kerestem a lehetőséget, hogy miként lehet ezt megtenni anélkül, hogy árulást követnék el – bocsánat, hogy ezt Önök elé tárom. Nagyon sokáig ugyanis nem tudtam elképzelni, hogy 40 év együtt játék, több mint 2.000 együtt játszott koncert után mással lépjek színpadra. A művek iránt érzett felelősség viszont azt mondatta velem, hogy valamilyen formában el kell játszanom őket. A muszáj itt természetesen nem jelenti azt, hogy nem örömmel teszem. Annál is inkább, mert a feleségem volt tanítványaiban megtaláltam azokat a partnereket – Bea kiváló tanár is volt 40 éven át a Kodály Iskolában –, akik a legjobban, a leghitelesebben tudják közvetíteni az ő művészi örökségét. Szenvedélyes művész és szenvedélyes tanár volt, a tökéletesség megszállottja, az alaposság, az igényesség, a minőség primátusa – mind olyan személyiségjegyek, amelyek tanítványaiban tovább élnek. A velük megvalósított előadások és a közös tanári munka – mármint Bea volt növendékeivel, mert már olyan is van – számomra a folytatása kettőnk minden területen szétválaszthatatlan zenei tevékenységének. Bea jelenlétének megőrzése mostani létezésem egyik tartópillére, épp ezért volt tanítványainak hálásan köszönöm, hogy ebben a segítségemre vannak. Továbbá hálásan köszönöm a Hírös Agóra vezetésének és a Kecskeméti Szimfonikus Zenekarnak, hogy ezt a szép alkalmat feleségem, Berényi Bea fuvolaművész emlékére szentelhetjük.”
Dratsay Ákos felemelő gondolatai után az est vendégkarmestere is köszöntötte a kulturális központban szép számban megjelent zeneszeretőket. Mester Dávid röviden szólt arról, hogy a Dratsay házaspár az ő életére, szakmai pályafutására is komoly hatással volt: „Ákos bácsi már 14 éves koromban tanított engem.” A fiatal dirigens örömét fejezte ki, hogy a koncerten vezényelhet, hogy a zene világnapi hangversenyükön a kecskeméti szimfonikusok élén állhat.
Mester Dávid emlékezése Berényi Beára
S még mielőtt a hangszerek megszólaltak volna, Dratsay Ákos ismét mikrofont kért, és pár szóban megemlékezett a közelmúltban elhunyt zenekari tagokról: Róbert Gáborról, aki „a második hegedűsök szólamvezetőjeként írta be magát a zenekar történetébe”, Palotás József koncertmesterről, aki „többek között a ma este is elhangzó Vajda-concertino ősbemutatóján is az együttes szólóhegedűse volt”, valamint Kovács János kürtművészről, Kiss László harsonaművészről és Vereb Katalin oboaművészről. Ezt követően néhány másodperces csendben a jelenlévők rájuk is emlékeztek.
Az ünnepi hangverseny első részében a bevezető gondolatokhoz jól társulva, az emelkedett hangulatot folytatva a már említett, két fuvolára komponált concertinók – amelyeket szerzőik kifejezetten a Dratsay házaspár számára ajánlottak – csendültek fel, míg a két kortárs darab között Puccini gyászzenéjét, a Krizantémokat szólaltatták meg a kecskeméti szimfonikusok. Kocsár Miklós szomorkás, illetve Vajda János elégikus jellegű kettősversenyeiben Dratsay Ákos mellett Berényi Bea volt növendékei, Gárdai Viktória és Asztalos Vanda fuvolaművészek működtek közre.
Kocsár Miklós a fuvoláról
Rövid szünet után a koncert három vidámabb, pergő ritmusú és Kecskemét múltjához is kötődő művel folytatódott, sorrendben Felix Mendelssohn-Bartholdy h-moll vonósszimfóniája, Gustav Holst Szent Pál szvitje, valamint Kodály Zoltán Magyar Rondója hangzott el. A Kecskeméti Szimfonikus Zenekart a vendégkarmester egyszerű, de kifejező mozdulatokkal irányította. Mester Dávid egyébként karmesterként nem először járt városunkban, 2021-ben a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színházban a Cirkuszhercegnő című előadáson dirigálta a színház zenekarát. Fiatal kora ellenére már számos szakmai sikert maga mögött tudhat zeneszerzőként és karmesterként egyaránt. A Vígszínházban a nevéhez fűződik több emlékezetes színházi előadás kísérőzenéjének komponálása – Háború és béke (2017), Az öreg hölgy látogatása (2020) –, de karmesterként is jelentős színházi produkciók alkotója. A MÜPA Zeneműpályázatán 2020-ban díjat nyert az Aranykulcsocska című kamaraoperája, és a kamarazenei művét is díjazták. Kedd este is sikert aratott, a kecskeméti publikum hosszas ünneplésben részesítette a zene világnapi hangverseny valamennyi fellépőjét.